lördag 25 februari 2012

Word!

"Jag är genuint lycklig över den uppskattning jag känt i Frankrike. I Sverige har litteraturkritiker ofta en dyster livssyn och betraktar bara de mörkaste och bittraste böckerna som ”seriösa”. Jag vet inte hur många nedlåtande positiva recensioner jag fått som slutat med orden ”MEN den är ju väldigt rolig/lättläst! ” (det vill säga låg, enkel underhållning). Jag brukar kalla det ”Någonting för hängmattan?”-syndromet, det drabbar särskilt kvinnliga bästsäljare… Själv har jag i all blygsamhet uppfattningen att livet är en blandning av sorg och glädje, allt annat är orealistiskt – och människor tycker om att skratta. Och det är svårt att skriva lättläst om komplicerade saker, det är det som är utmaningen! Att bara vara obegriplig är ingen konst."
Katarina Mazetti
Inlägget är tidigare publicerat i den franska tidskriften Liberation (mars 2011)

Från Svb

4 kommentarer:

Simona sa...

WORD!!!

Annika Estassy sa...

Fransmän skäms inte för att njuta av livet. Också. Håller helt med Katarina.

Märta sa...

Mazetti är väl för härlig! Bryr mig sällan om att läsa recensioner av böcker och det låter ju för jäkla trist om hon blivit dissad. I min och många andras bokhylla pryder hon iaf sin plats! :)

Shamrock sa...

Men det är ju så en bok ska vara. Underhållande och lättläst det är ju det man behöver och det som är bra