tisdag 26 juni 2012

Ibland verkar det som om de som vill skriva

en bok mer läser böcker om hur man gör det snarare än att sätta igång själva.

Dagens tips blir alltså att hitta det DU behöver för att skriva din bok, istället för att känna att du gör fel för att du har läst för många böcker om hur man egentligen ska göra.
Det är bättre att börja och över tid se vad man eventuellt behöver hjälp med, än att göra sådant som för dig kanske bara är hindrande.

Man vet inte vilken typ av skrivare man är om man aldrig har försökt.


16 kommentarer:

Anonym sa...

I couldn´t agree more!
Helena Milton

nillas liv på pinnen sa...

Tvärsäkra råd från höger och vänster kan verkligen bli hindrande.

Snäckskalsdalen. sa...

Det är väl själva grejen, är det inte, att man gör på sitt eget vis, och så är det väl i allt man gör, hela livet. Finns så många copy cats, så hälften vore nog.
Kram

Kati sa...

Jag håller med. Liksom känslan av att det måste bli perfekt med det samma håller folk tillbaka från att ens börja. Ingen skriver väl ett perfekt första utkast?

Åsa Hellberg sa...

Bra. Jag gillar när folk håller med.

Åsa Hellberg sa...

Jag blev själv nervös av att jag inte verkade göra som andra. Nu struntar jag i det.

Åsa Hellberg sa...

Precis!

Åsa Hellberg sa...

Exakt.

Anonym sa...

Hej Åsa, köpte din bok igår, ska bli härlig sommarläsning! Hoppas du får en jätte fin sommar! Kram Anna A

Ebba Range sa...

Det verkar vara så att om man har en story som är angelägen och som man själv tror på - så är det en stor fördel.

Själv har jag "papper" på att jag har lärt mig skriva - men det har ännu inte lönat sig i form av bokkontrakt. Däremot en massa glädje på vägen dit ...

Åsa Hellberg sa...

Åh, vad kul. Hoppas du tycker om den!

Åsa Hellberg sa...

Ja, eller så är det ett lotteri? Jag tror som många andra att man inte ska ge upp i alla fall, och ha roligt på vägen som du säger.

Annika Estassy sa...

Du är klok du! Samtidigt kan ett visst mått av koll på hantverket vara till hjälp att få till det hela. Men bättre att fixa det som fixas bör efteråt än att aldrig komma igång överhuvudtaget.

Åsa Hellberg sa...

Ja, absolut, men man måste komma igång FÖRST tror jag.

Robert W sa...

"Det var förbanne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?"

Anonym sa...

Hur dödande för kreativiteten är det inte med alla regler och teorier om hur man ska skriva en bok. Släpp loss, lek och ha kul! Det är mitt måtto. Det där andra med grammatik och liknande, det tar man i redigeringsfasen.
När jag tvekade första gången jag började skriva hade jag ledordet: Free your mind, som mantra. Det hjälpte mig igenom den värsta jantelagen :).