lördag 4 december 2010

Jag läste någonstans

att man bör välja grönsakerna först och sedan vad man ska ha till dem.
Idag gjorde jag det eftersom jag fick ett sug efter brysselkål som inte var av denna världen.
För säkerhets skull la jag till broccoli och köttbullar för att resten av familjen också skulle få i sig något.

Nu har jag ätit säkert 15 små gröna huvuden och det ska bli oerhört intressant att se hur kroppen reagerar på det intaget.
Följande smaskiga brasaker går att hitta i denna råvara:
C-vitamin, folsyra, kalium, järn, A-vitamin och B6.

Fattar ni hur frisk jag kommer att förbli?

9 kommentarer:

Liz Wennberg sa...

Jag misstänker att du kommer att få magknip...

Åsa Hellberg sa...

Haha, du har säkert rätt.

Anonym sa...

Wow, jag fattar precis. Jag tror du kommer hålla dig frisk som en nötkärna (som för överigt är ett lite märkligt uttryck).

Madlar sa...

Åt brysselkål förra veckan, blandade ner kokta halvor i pastasås, blev riktigt gott. Mums men aningen pruttigt ;)

Anonym sa...

Folsyran ska vara bra för fertiliteteten - så du blir mer än frisk om du äter sån´t :).
Men grönsaker ska man ha och det var någon, på tv, som sa att just gröna grönsaker drog till sig gifter etc och forslade ut dem från kroppen så då borde brysselkålen vara bra för det också.
Sanna

Robert W sa...

Jag är med i ett ordenssällskap med enbart manliga medlemmar. Ibland har jag tänkt på vad som skulle hända om vi släppte in kvinnor. En stor förändring skulle antagligen vara att maten skulle väljas utifrån vilka grönsaker som skulle förändras. Jag föredrar den modell vi har nu. Maten väljs efter vad som passar till snaps! :)

Sus sa...

Så jäkla gott! Luktar illa men smakar gudomligt,

Åsa Hellberg sa...

Colour; visst gör jag?

Madlar; men det där lät ju gott, tack för tipset.

Sanna; tack för mer info!

Robert; haha, så kan man ju också välja:)

Sus; supergott!

Anonym sa...

nu kom jag på vad det hette som var orsaken till att de gröna grönsakerna drar till sig gifterna - klorofyll. Inget nytt ord bara borta i huvudet i går :)
ha en fin dag
kram Sanna