söndag 5 december 2010

Nu

kan vi snacka om sovmorgon.
Men det tänker jag inte göra.
Istället vill jag ge ett bryggkaffetips:
Stäng alltid av värmeplattan/bryggaren direkt när bryggningen är klar.
Ska du dricka kopp efter kopp under en längre tid så häll över ditt kaffe på en termos, dricker du som jag tre koppar relativt snabbt så håller kaffet värmen ändå.
Kaffe ska aldrig stå på värme om man vill ha den allra bästa smaken.

De fyratusen - oftast handplockade - bönorna som ryms i ett kilo kaffe måste man vårda ömt.
Bäst mår de om de får bo i sitt eget paket och i en burk med tättslutande lock, i kylskåpet.
Förbruka gärna ditt halvkilo på en vecka, då smakar varje gram perfekt.

Nu är min lektion över.
God morgon.

7 kommentarer:

Martina sa...

Gomorron :)
Yes kaffe ska man också vårda,att föravara i frys även om man dricker många koppar som jag,håller kaffet frächt.

Nemo sa...

Länken funkade... sådär. Kom till mitt eget FB-flöde

Maj Korner sa...

Och det allra godaste är att mala bönorna precis innan man brygger kaffet.

Agneta sa...

Kaffe är viktigt att vårda rätt!
Jag kom till min egen FB-sida....

Snäckskalsdalen. sa...

OK. Jag tror dig, helt och fullt. Jag dricker inte kaffe jag!
Kram

Åsa Hellberg sa...

Men hur var det möjligt:)
Sök på mitt namn på facebook då.

Maj, ja har man bara en bra kvarn som finmaler tillräckligt så.
Själv har jag tyvärr haft en rätt kass variant...

Martina; frysen är också bra:)

Anonym sa...

Något annat än om kaffe, men lika viktigt enligt mig. Musik. Jag kommenterade hos Osorterade tankar från villaförorten när jag såg att du inte hade Spotify. Jag har invites till gratis versionen av Spotify, vill du ha så mailar jag mer än gärna en till dig?