tisdag 14 december 2010

Min morfars pappa Erik

emigrerade till Amerika när morfar var fem år, och vad Erik hade för sig i det andra landet vet jag väldigt lite om.
Jag kom att tänka på det när jag slog på ettan och " vem tror du att du är", idag med Jerry Springer.

Gammelmorfar Erik skulle ha kommit hem ungefär när morfar Sven gifte sig med mormor Birgit, men dog strax innan; det är ungefär så mycket som jag vet.

Jag har många gånger undrat hur det påverkade honom att vara äldst av fyra bröder och bara fem år när hans mamma lämnades ensam, och jag har också funderat på om han någonsin tänkte på det själv.
Pratade de fyra bröderna om det, eller var livet bara som det var?

Hans historia är min historia och till viss del finns den nedtecknad i en stor släktkrönika.
Den beskriver dock bara de olika leden, inte vad personerna bakom alla namn var för figurer innerst inne.

Har någon av er koll på hur man får reda på mer om utvandrade svenskar i början av 1900-talet?

2 kommentarer:

Maj Korner sa...

Utvandrade vet jag inte på rak arm. Men invandrade till Amerika kan du leta efter här:

http://www.ellisisland.org/

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack maj, nu vet jag när han kom fram:)