måndag 9 januari 2012

Det pratas viktnedgång i många av bloggarna jag följer,

och de flesta verkar veta hur många kilon de vill gå ner. Totalt.
Jag kan förstås ha fel, men jag tror att det är fel fokus.

Inte så många har veckomål gällande viktnedgång, eller ens dagsmål när det gäller matintag.
Om jag skulle coacha en person som vill gå ned i vikt (och som inte har ett matmissbruk, det vill säga som äter istället för att känna) skulle jag hjälpa personen att sätta delmål på väg mot slutmålet, precis som jag skulle göra med någon som vill skriva en bok för första gången.

Tusen ord (ungefär tre sidor) i veckan kommer att bli femtiotvåtusen på ett år.
Det är en lysande början.

8 kommentarer:

Gafflan sa...

Jag har 8 kilon att gå ner. DÅ är jag tillbaka till den vikt jag hade i sommras. Blir det mer är det bonus. En del på vägen är att bli av med scokret för det är en stor bidragande orsak till min viktökning. Jag äter inte för att belöna/döva/medicinera mig. Jag äter för att jag älskar socker men jag mår inte bra av det. Jag vill må bra! :D

Åsa Hellberg sa...

Så vad är rimligt, ett halvt till ett kilo i veckan?

Vad behöver du lägga om i kosten? Räcker det verkligen att ta bort sockret eller håller det enbart dig kvar på samma vikt (istället för att gå upp mer)?

Dagens tips; släng ut frestelser och ät inte efter 18.00 om du gör det idag.
Det är bättre att byta vanor än att banta, efter vad jag förstår:)

Gafflan sa...

Ett halvt kilo i veckan är ganska rimligt. Sockret måste bort först eftersom det är min stora last sedan få jag göra som jag gjorde förut alltså äta mindre av pasta/potatis/ris och mer av grönsaker. Naturligtvis måste det in någon sorts aktivitet också och då blir det promenader. Jag kör med regeln att inte äta något 2,5-3timmar före läggdags. :D

Åsa Hellberg sa...

Topp, då har du ju en plan:)

Spader Madame sa...

Alltså... jag tror egentligen inte att målen ska vara vikt alls. Utan annat mätbart. Men vad vet jag? Jag tror att "viktnedgångshandlingarna" får vara målet. Om det nu är något man tänker fixa med. Själv har jag köpt större kläder. Sedan är mitt mål att vänta på att bli frisk och sedan träna. Så kan man också göra!

Anneli sa...

Bra tips för alla typer av mål.

Susanne B sa...

Mitt mål är framför allt att inte gå UPP. Svårt nog... Och att få snyggare armar :-)

Fru Venus sa...

Har inget slutmål, kan inte räkna så långt, men ½ kilo veckan skulle jag vilja lyckas med.