söndag 8 januari 2012

Så där.

Ännu ett kapitel har lagts till och det är nu jag behöver hålla i tyglarna.
Trådar ska inte längre utvecklas utan istället knytas ihop.
De varför som återstår ska få sina svar.
Jag har sisådär tio kapitel på mig att göra ett snyggt avslut.

Innan manus två färdigställs kommer jag dock att börja med finliret av Sonjas Testamente.
När jag läser om andras redigeringsprocess handlar det ofta om att stryka, stryka och återigen stryka.
I mitt fall är det inte så.
Jag behöver snarare förtydliga (är lika med lägga till), formulera om och i vissa fall ändra enstaka ord.
Flytet ska visst vara min starka sida.
Det tackar vi för.

Nu mat. Jag håller på att dö.

5 kommentarer:

Fru Venus sa...

Visst är det skönt med flyt, men vad upprepningar jag hittar när jag läser igenom :-(

Ebba Range sa...

Redigering - hm ... det är något jag gillar - så länge jag själv står för de förslagna ändringarna - det är knepigare när en lektör lite fint säger: "Du det där och det där - det verkar inte alls höra till storyn, det tillför ingenting."

En gång hade jag lite ågren innan jag fattade mod och lyfte ur ett stooort sjok efter ett sådant där lektörstips.
Det fick bli en egen story - den som jag nu har skrivit klart, redigerat (nästan) klart och ska skicka till lektör om någon vecka ... så kan det gå.

Lycka till med dina ändringar i testamentet och slutförandet av hemligheten!

Märta sa...

Flyt är skoj! Det är också skoj att att din skrivglädje riktigt lyser genom dina blogginlägg.

Vad blev det för mat? Ägg med kaviar? ;)

Åsa Hellberg sa...

Venus; ja, de får man se upp med:)

Ebba; jag gillar när mina redaktörer hojtar till. Det blir så mycket bättre med fler par ögon. Jag slipper ju lyfta bort text, det är inte där jag har "problem".

Märta; tack:). Oxfilé med grönpepparsås och råstekt potatis. Ägg äter jag bara om jag är ensam:)

Anneli Stålberg sa...

Härligt! Knyta ihop är bra :)