fredag 18 september 2009

Hur kan du vara så stark

har många frågat mig, och jag vet faktiskt inte om jag är "starkare" än någon annan.
Vad jag har, och som andra kanske har förlorat, är tron på att människor kan förändras.

Den tron är obändlig, och har troligtvis burit mig genom många jobbiga perioder, även när det har visat sig att den där utlovade förändringen hos andra inte har kommit.

För mig är det inte så viktigt hur det har sett ut tidigare; det som är viktigt är vad vi gör med det som landar hos oss, oavsett om vi själva är ansvariga eller om någon annan har tillfogat oss smärta.

Jag är helt och hållet ansvarig för mina känslor, mina val och min egen förändring oavsett vad som händer mig i framgång eller motgång.

Vad som än landar i mitt knä kan jag själv avgöra vad jag ska göra med.

Och eftersom det gäller mig, gäller det också hur jag ser på dig; jag tror att du kan förändras om du vill.

Och ja, det kanske är det som är min styrka.

4 kommentarer:

Marie S sa...

*tumme upp*

..jag är en obotlig optimist, positiv tänkare och tror på tankens kraft, det hjälper själen att lyfta sig !

Önskar en trevlig helg !
Kram ♥

Åsa Hellberg sa...

Tack det samma Marie,

kram Åsa

Anonym sa...

Att ha kärlek till människor - inte deras handlingar - gör mig stark, även när jag är knäckt.
Jag tror att det är så i alla fall.
En del av dessa människor har jag fått välja bort ur mitt liv just för att JAG ska kunna förändras/växa. Men kärleken till dem försvinner inte trots besvikelsen och såren de åsamkat mig.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; bra...och jag håller såklart med.