lördag 12 september 2009

Medberoende

Den här listan definierar på ett bra sätt de mönster många av oss har - eller har haft.

Själv fick jag full pott på både förnekelse och medgörlighet, men tog inga poäng i låg självkänsla eller kontroll.


Förnekelse:

• Jag har svårt att identifiera vad jag känner.
• Jag minimerar, ändrar eller förnekar hur jag verkligen känner.
• Jag uppfattar mig själv som helt osjälvisk och dedikerad till andras välbefinnande-

Låg självkänsla:

• Jag har svårt att fatta beslut.
• Jag dömer allt jag tänker, säger och gör hårt, som aldrig "bra nog."
• Jag skäms när jag får erkännande, beröm eller gåvor.
• Jag ber inte andra om att möta mina behov eller önskningar.
• Jag värdesätter andras godkännande av mina tankar, känslor och beteenden över mitt
eget.
• Jag uppfattar inte mig själv som en älskvärd eller intressant person.

Medgörlighet:

• Jag kompromissar med mina egna värderingar och integritet för att undvika avstötning eller andras ångest.
• Jag är mycket känslig för hur andra känner och känner likadant.
• Jag är extremt lojal, och stannar i skadliga situationer för länge.
• Jag värdesätter andras åsikter och känslor mer än mina egen och är rädd för uttrycka olika åsikter och känslor som är mina egna.
• Jag lägger undan mina egna intressen och hobbies för att göra vad andra vill.

Kontroll:

• Jag tror de flesta andra människor är oförmögna att ta hand om sig själva.
• Jag försöker övertyga andra om vad de "bör" tänka och hur de "ska" känna.
• Jag blir bitter när andra inte vill låta mig hjälpa dem.
• Jag erbjuder fritt råd och anvisningar utan att bli tillfrågad.
• Jag ger påkostade presenter och tjänster till dem jag bryr mig om.
• Jag använder sex för att vinna godkännande och acceptans.
• Jag måste vara "nödvändig" i en relation med andra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har haft lite ur varje grupp utom kontroll(kanske jag gett lite råd utan att någon bett om det men inte utan att de börjat prata med mig om något).
Det är mycket bättre nu - men spår finns kvar.
Det skulle kunna stå på mig så som på matvaror: "spår av medberoendesymtom kan finnas". :)
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Haha, jo det får vi nog dras med men huvudsaken är att vi känner när vi dras med. Då kan vi också göra någonting åt det.

Kram Åsa