torsdag 24 september 2009

Rosenrött

Någon frågar mig om det alltid är rosenrött och paradislikt hos familjen coach, och det är det förstås inte.
Vi har perioder där vi behöver lugn och ro, vi har perioder av omförhandlingar, vi har perioder av nya tag, vi har perioder av bara vänskap, vi har perioder av tomhet, vi har perioder av enskildhet och vi har perioder av sorg.

Vad vi aldrig har är perioder utan respekt.
Vad vi aldrig har är perioder utan förståelse för varandras problematik.
Vad vi aldrig har är perioder utan kommunikation.
Vad vi aldrig har är perioder utan en grundläggande kärlek.

Ja, det är annorlunda.
Nej, alla kan inte välja det livet som jag har valt.
Ja, jag har valt det med helt öppna ögon.
Nej, jag påverkas inte av vad någon annan tycker om mitt val.

Ni som har följt mig en stund vet att jag själv väljer hur jag ska må, hur jag ska ta det som landar i mitt knä och att min självkänsla inte är beroende av andra.
Ni vet också att jag är djupt tacksam för resan jag personligen har gjort genom smärtan, sorgen och medberoendet.
Min trygghet sitter idag i mig själv, inte i någon annan.

Finare gåva hade jag inte kunnat ge mig själv.

Ungefär så...

11 kommentarer:

Mia S sa...

Precis så är det... så tack för det inlägget!

Nu är jag snart klar.. boken... och jag har gråtit igenkännande i vissa stycken, känner din smärta, vet/förstår vad skriver om... snart klar !
Kram så länge ♥

Åsa Hellberg sa...

Tack Marie!

Kram Åsa

Fredrik sa...

Tack Åsa för fina formuleringar

Känner igen det du beskriver i den relation som jag lever i och mycket i hur du upplever dina val!

Kan känna att perioderna av omförhandling är extra viktiga när man lever i en relation där båda parterna lever i en stabil personlig utveckling.

Kram Fredrik

Åsa Hellberg sa...

Fredrik; Tack. Även när utvecklingen inte är stabil krävs omförhandlingar:)

kram och som alltid, hälsa T!

Fredrik sa...

Visst är det så. Även om det inte alltid är så att det behovet märks på samma sätt..

T är nog med på ett hörn så jag gissar att hon läser detta :-)

Allt gott till dig!
/F

Anonym sa...

Jag tror att alla behöver lära sig att gå den väg de själva behöver gå - utan att andras åsikter och tyckande skall hindra.
Det enda som inte får bortses från är att inte "klampar över" andras - eller för den skull mina gränser.
Göra illa andra för mitt egos skull är inte ett alternativ - men det är inte samma sak som att mamma, kompisen, mannen, ungen blir besviken för att jag inte "gör" som de tycker...
Det är min åsikt :)

Gå på du - och håll i mössan för det kommer nog att blåsa en del ett tag framöver.
Men "blåsten" stillar sig så småning om...
kram
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Fredrik och Sanna; ibland blåser det från helt oväntat håll och då gäller det att blåsa tillbaka:)

Anonym sa...

Det var nog mest den blåsten som jag tänkte på - för det är lättare med den som kommer från det håll man förväntar sig.
Lycka till med "motblåsten" :D
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Tack Sanna:)

Agneta sa...

Hej, trillade in här via någon bloggs länklistas länk...
Det här inlägget gillar jag, det tänker jag kopiera och lägga bland mina privata anteckningar på min dator, bara för att det var så.... tänkvärt!
Jag är en väldigt stressad människa, som tyvärr glömmer att komma ihåg självklarheter. Därför blir jag så glad när jag blir påmind ibland!

Åsa Hellberg sa...

Hej stort och smått; varmt välkommen hit!