tisdag 22 december 2009

Dan före dan före dan

Och jag känner mig nödgad att erkänna att den traditionsenliga skinkan dan före dan kommer att griljeras och provsmakas redan i kväll, dessutom ska det svischas in en plåt eller två med pepparkakor.
Det blir en doftbomb man sällan har känt i Hellbergs kök och förhoppningsvis klarar ugnen dessa två uppgifter med bravur.
Själv måste jag leta upp de formar jag inte har använt sedan 1999, och låt oss hoppas att de inte har försvunnit i en av mina utrensningar.
Det kan vara så, men då får vi väl skära ut egna grisar och gummor. Det kan ju bli riktigt roliga pepparkakor.

Eftersom min fantasi ligger någonstans under nollpunkten tar jag tacksamt emot tips på självutskurna figurer
Är jag på det humöret lägger jag ut bilder på era förslag senare under kvällen.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Jag brukar skära ut katedraler, Flat Iron Building och hela Manhattan i skala. Lyktstolparna äter jag upp. Lite deg måste man ju få smaka.

Åsa Hellberg sa...

Tack Liz, precis det förslaget jag önskade mig.

Hur mycket snö har ni?

Unknown sa...

Det täcker marken, men inte mer än så. Har snöat några cm i natt.

Kaxig Qvinna sa...

Hjärtan måste väl vara det enklaste att göra, även julbockar är rätt enkelt, jag ska visa dig ngn gång.. bagardotter som jag är :-) Ha en skön och underbar jul, tänker på dig. Kram

Simona sa...

Minns när jag gjorde en kamel. Dekorerade med strössel och mini-smarties och hängde i fönstret. Gäller att inet göra benen för smala dock.

Förra julen gjorde maken döskallar och runda saker med "666" på. Sonen gjorde rektanglar som det stod "fuck off" med rosa kristyr på. Julkänsla och provokation i ett.

Åsa Hellberg sa...

Kaxig Quinna; bra att du har de talangerna, jag lär behöva återkomma.
Första plåten kom ut i princip kolsvart, men nummer två och tre var ätbar.
Varken Manhattan (vilket roade min mor)eller kameler blev det, däremot boktäver som gick sönder när de togs av plåten.

Nu skiter vi i dem och äter lussekatter från Konsum istället.

Faith sa...

Lussekatter från Konsum är alldeles utmärkta.Mycket onödig kvinnokraft i köket har jag slösat på mer eller mindre lyckade bakverk och maträtter.