onsdag 30 december 2009

Semi-ledig

vilket för min del betyder en skvätt coaching i eftermiddag och att jag innan det måste tömma kattlåda (yäck), köpa nya röda snittblommor och korrläsa min artikel.

Är det någon slags halvdag idag för er som jobbar?

Jag har tappat alla gamla regler om halv- och hellediga dagar eftersom jag faktiskt kan göra lite som jag vill; eller snarare hur klienterna vill.
Ibland har jag en halv tisdag för mig själv, och det fungerar precis lika bra som en onsdag innan nyårsafton.

Igår satte jag inte foten utanför dörren, men ryktet sa att det var kallt.
Eftersom jag gillar väder och temperaturer så vill jag gärna ha en rapport från er.

  1. Hur kallt är det där du bor (och berätta gärna ungefär var du bor också)?
  2. Har ni mycket snö?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Bor i Dalarna -22 grader ca 3 dm snö. Vill inte gå ut.

Åsa Hellberg sa...

Haha, tack:)

Kram Åsa

Unknown sa...

Heldag. Norrbotten -22. Lite snö.

Åsa Hellberg sa...

Liz; visst brukar ni ha massor av snö så här års?

Kram åsa

Robert W sa...

Bor i Värmland. I morse var det -20 och det är väl åtminstone 3 dm snö. När jag klev upp i morse var det 11,7 grader i köket. Det var inget kul...

Åsa Hellberg sa...

Robert; varför så kallt i köket?

Robert W sa...

Kallt överallt, men termometern sitter i köket :)
Tydligen kan man inte ha på både pannan och luftvärmepumpen samtidigt, för de går på samma säkring. Så nu har jag slagit av luftvärmepumpen. Det har gjort att elementen blivit varmare, men nu har jag upptäckt att elementen på övervåningen inte verkar fungera. Suck!

Åsa Hellberg sa...

Det där med lägenhet är inte så dumt när det är polarkyla över Sverige.

Anonym sa...

Bor i Örebro. Det var 24 minus, minst, ikväll. Kanske mer... *brrrrrrr* Och ganska mkt snö. Lite svårt å säga, hur mkt, med tanke på att dom ju plogar och det inte finns några direkta fält där jag bor. Men tillräckligt för att man ska behöva pulsa! :-)

Unknown sa...

Åsa: Jo, det brukar vara en hel del snö. Jag tycker vintrarna här blir konstigare och konstigare för varje år.

Åsa Hellberg sa...

Örebro; jösses vad kallt!

Liz; jag trodde ni hade metervis.

Anonym sa...

Bor i Munkedal.31/12 -21 grader samt strömlös.I natt har det snöat ytterligare ca 10cm snö.

Har sökt fakta om det du skriver i din bok.Hamnade då på din sida.
Har en vuxen dotter som är sexmissbrukare,det är väldigt komliserat och hon älsjkar att berätta om allt. Jag vill inte höra om alla som hon träffar både män/kvinnor unga som gamla. Hon finns i mina tankar dygnet runt. Allt är så jobbigt o så mycket ljug. Vet inte hur jag kan hjälpa henne, Har du några tips. svårt att hitta fakta om kvinnor som lever så här.
Kram

Åsa Hellberg sa...

Hej Munkedal.

Jag förstår att du har det tufft, och jag vet att det är svårt att sätta gränser mot de vi älskar allra mest.
Det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp, men det betyder inte att du ska stå ut med att lyssna på din dotters berättelser. De får hon hålla för sig själv om du tycker att det är jobbigt.

Den närmaste behandlingen för sex och relationsmissbruk om man bor i Munkedal finns i Göteborg på Dysberoendekliniken. Kolla in www.dysberoendekliniken.se för att hitta telefonnummer.

I Göteborg finns också självhjälpsgrupper, SLAA, som fungerar på samma sätt som AA.

På nätet kan du också hitta ett samtalsforum för anhöriga,
www.slaa.nu, där du hittar andra i din situation.

Det finns hjälp, men det är din dotter som bär ansvaret för att ta emot den.

Du måste hjälpa dig själv så att du håller dig frisk och stark.

Varma hälsningar Åsa

Anonym sa...

Idag 2/12 -9 och det snöar i Munkedal.

Min dotter har varit till kurator mm. Men som sagt hon är jätte duktig på att uppföra sig o tiga om saker som hon inte vill prata om. Jag kan genomskåda det,ser mönster men det är givetvis svårare för andra.Hon har två små underbara flickor. Den ena har börjat att förstå att allt inte är rätt runt mamma. Hon vill gärna ta upp det med mig och säger saker, då blir mamman sur. Finns inga hämningar i min dotter hon älskar att prata snusk även när hennes barn hör.Min dotter förstår att hon har sexmissbruk, men det verkar inte som hon helt vill sluta heller. Hon säger varför skall hon inte göra det hon är bra på osv. Jag är så orolig för mina barnbarn. De får mat o kläder men det där lilla extra får de aldrig hemma. Ibland vill jag bara bryta med min dotter. Det är barnbarnen som håller mig kvar. Hon slukar all min energi.
Tack för att du svarde på mitt förra inlägg.
Orolig Mamma

Åsa Hellberg sa...

Hej igen.

Jag förstår att det är tufft, men fundera ändå på hur du kan släppa din dotter utan att släppa dina barnbarn.

Kurator är ingen större idé, hon behöver hjälp av någon som förstår sexmissbruket (se mitt förra inlägg).
Jag tror att du också behöver hjälp och då gärna av någon som är duktig på medbereonde.

Kram Åsa