lördag 12 december 2009

I morgon bitti

kl 07.00 kommer jag att sitta i min säng med frukosten på en bricka, och sjunga med i alla de sånger jag för snart 35 år sedan sjöng i mitt allra sista luciatåg.
Sedan dess sjunger jag med utan glitter i håret och andrastämmorna sitter fortfarande som en smäck. Jag skulle säga att "Gläns över sjö och strand" är mitt paradnummer, med "Nu tändas tusen juleljus" som runner up.

Enligt den yngre generationen är jag oerhört pinsam, men då den sover 07.00 i morgon behöver jag inte bry mig ett dugg.
Jag kan lugnt, och enligt mig själv oerhört vackert, sjunga med och drömma mig tillbaka till succén i Tanums idrottshall 1977.
"Kom i din vita skrud, huld med din maning."

ps. Vad "huld med din maning" kan betyda har jag inte en aning om, har ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Huld med din maning"

Tja varför inte:

Ödmjuk, men med ett viktigt budskap

Då känns det väl helt rätt...

P

Åsa Hellberg sa...

Toppenbra, det där lät lättare att förstå:)

Kram Åsa

Anonym sa...

Jag brukar också sitta vid tv:n då. Väckte min tills hon blev 16 - körde upp henne till varm choklad och vispgrädde samt tv-lucian :) sen gick det inte längre..
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; det blir du och jag i morgon bitti då:)

Kram Åsa

Emma Hejlskov sa...

Hej. Huld betyder trofast (eller kärleksfull) och maning är vädjan dvs ung. samma som uppmaning :) God Jul! // Emma