torsdag 17 september 2009

En repris om att släppa kontrollen

Gammalt inlägg, men jag repriserar eftersom jag ser att många söker just på "släppa kontroll".


"Släppa kontrollen
Det måste nog vara bland det svåraste man kan göra, ändå är det rätt befriande när man gör det.

Mitt kontrollbehov känner ni till, väl redovisat genom utläggningar om den stackars sonen som drabbas.
Som partner till en missbrukare var naturligtvis kontrollbehovet utom kontroll (?) och där tog det sig former som lämpar sig mer i en bok än i en blogg.

Att släppa kontrollen är att låta livet komma lite som det vill, och det är förfärligt skrämmande. För vi vill veta hur livet kommer att se ut, gärna år i förväg.Vi vill så gärna veta vad som kommer att hända att vi glömmer det som händer här och nu.Livet skräms, och vi vill ha garantier.

Och eftersom vi vet att det inte finns några, ramar vi in oss i en massa regler och kontrolleranden av det okontrollerbara.Skenbart blir vi trygga, men eftersom vår trygghet bygger på rädsla så blir vi egentligen bara ännu räddare...och så bygger vi lite fler fästen, hårdare ramar och till sist är vi så inlåsta att vi inte kan kan komma ut - och livet inte in.

Det är då det blir riktigt knivigt, för om vi utestänger livet så vet vi inte heller att det erbjuder oss möjligheter; förvisso en hel del vi skulle klara oss utan, men desto fler som berikar oss och som gör oss hela som människor.

Rädsla har alltid styrt människor. Den känslan står över alla andra...jodå, över kärlek också.

Ändå handlar rädsla om föreställningar och ingenting annat.Vi tror oss ju veta, och gör vi inte det går vi till och med till siare för att få veta hur vi ska gardera oss mot det som komma skall.Allt för att slippa vara rädda för en framtid vi inte vet något om.

Om du tror att du inte är rädd för någonting så kommer jag inte att tro dig.Jag har dessutom mage att tro att din rädsla kontrollerar ditt liv och inte tvärtom.Å andra sidan kan du ha tagit tag i dina rädslor och lämnat ramen, gjort upp med gamla föreställningar om livet och låtit det komma till dig lite som det vill?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vet att jag fortfarande har rädslor som jag måste jobba med för att lämna..."

Sista delen handlade om en ung person som jag ju har slutat att prata om här, alltså tog jag bort den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Om du tror att du inte är rädd för någonting så kommer jag inte att tro dig.Jag har dessutom mage att tro att din rädsla kontrollerar ditt liv och inte tvärtom"
Detta stämde så oerhört mycket in på mig tidigare.
Jag var rädd för allt som hade med mig att göra.
Idag kom jag på att jag som trodde jag hade insett att jag var maktlös inför mitt medberoende bara har lurat mig själv att jag släppt taget - jag har kommit långt men jag har haft något slags högmod inom mig som har trott att det är JAG som ska fixa till det också.
Det finns en räddsla hos mig ännu - att släppa kontrollen om att "klara av själv" - även om jag inte är rädd att synas som förr
Tack för att du lade in reprisen :)
Kramar Sanna

Åsa Hellberg sa...

Heja Sanna!

Kram Åsa

Lina sa...

Känner absolut igen mig.Är just i en fas då förändring bestämt ska ske. Ser brister allt tydligare och vill förbättra. Men hur går man då tillväga för att släppa kontrollen,viljan finns men likaså en rädsla av att släppa det trygga. Mycket grubblande pågår vilket ju gör att hjärtats röst kommer i skymundan, tyvärr, för jag har en känsla av att kontrollbehovet lättare skulle kunna släppas om man levde mer i nuet. Har du erfarenhet av det?

Åsa Hellberg sa...

Hej Lina, ja för att släppa kontrollen är det här och nu som gäller...en dag i taget.
Förändring kan vara jobbig, men om du har fokus på målet så blir vägen lättare.
Gör små delmål där du gör "nytt", och allteftersom kommer du att uppleva att det faktiskt inte är så farligt, snarare roligt:)

Kram Åsa