torsdag 24 september 2009

Jesper Juul

har rätt om du frågar mig. Klicka här

Vad tycker du?

8 kommentarer:

Tinto sa...

Ur texten; "Säg grattis – men börja inte oroa er för hur det ska gå för henne på universitetet!"

Ännu en gång lyfts det viktiga budskapet fram; vikten av att leva i nuet och inte i framtiden!

Kram
Tinto

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med honom.
Jag tycker att det är otäck när barn alltid skall aktiveras - för att de ska må bra.
De hinner ju inte känna hur de mår eller om de mår bra av/tycker om det de är aktiverade i.
Ett exempel av många som föräldrar tycker är ett måste för barnens lycka.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Tinto & Sanna: Jag håller med till 100%.

ufot sa...

Jag förstår inte all hysteri kring detta med barnuppfostran och aktiviteter hit och dit.

En del är helt hysteriska och ska hinna med allt (gärna mer) som Pelle, Lisa, Petter och Sara gör med sina barn.
Vad ger det för signaler till barnen?

Det ska inte vara fel eller fult att INTE springa på allt och försöka få barnen att ha roligt och utvecklas mm mm.
Försök att umgås mer med barnen, förstå att det måste finnas tid att andas och för återhämtning.

Sitta och pyssla, rita, skriva, bygga lego eller vad som helst. Bara sitta ner och lyssna på barnen och framförallt lyssna av, vad säger de egentligen och vad är det egentligen de vill?

Jag anser att med sunt bondförnuft kommer man längst. Punkt!

Kram

Åsa Hellberg sa...

Ufot; har man tvillingar måste man väl släppa taget eller?

Kram Åsa

ufot sa...

Nja, släppa taget gör man väl aldrig riktigt, hur gamla barnen än blir :) MEN, vi har aldrig sällat oss till massan utan gått vår egen väg och haft vår egen filosofi vad gäller barnuppfostran :) Det har blivit folk av dem med och de har en massa skinn på näsan och vet vad de vill och vem de är så jag tror att vårt/vår "bondförnuft/filosofi" har funkat bra än så länge :)

Kram

Åsa Hellberg sa...

Skriv en bok för bövelen!

ufot sa...

Jag! Skriva en bok??? Du måste med mig skämta aprillo?! Jag är totalt obegåvad i skrivkonsten och klarar inte ens av den svenska grammatiken. Sååå näääää...ingen bok! :)

Kram och lycka till på mässan :)