onsdag 7 april 2010

Jag gillar

att komma hem vid halv sex bärandes på en massa kassar från Konsum. När jag gjorde det varje dag var det inte lika kul.
Men när mina dagar inte längre är 8-17 tycker jag att det är en speciell känsla att kliva innanför dörren, krama ungen, hala av mig mig jeansen, hänga upp håret i en tofs och sucka lite över att behöva laga mat.
Nu blev det varken kramar (han är sjuk) eller mat (han är sjuk) just idag; jag viftade istället från dörröppningen till hans rum.
Här utbyts inga baciller i onödan.

Strategin att undvika närkontakt, inte ha gemensamma handdukar och osedvanligt många handtvättar har klarat mig från de flesta bakterier han har dragit hem.

Vilka tricks har ni för att inte bli smittade?

6 kommentarer:

Yogamamma sa...

det där med att undvika närkontakt är omöjligt på många sätt i min familj. Peppar, peppar så har vi inte smittat varandra så mycket ändå, trots alla snoriga pussar från 1-åringen.
Med en tonåring i huset blir det förstås inte så många pussar kan jag tänka mig...På gott och ont

Maj Korner sa...

Jag gör inte ett dugg för att undvika att bli sjuk. Förkyld har jag inte varit på flera år, vad jag minns. Inte magsjuk heller.

Jo, jag tvättar händerna när jag kommit hem efter att ha varit i stan.

Anonym sa...

Det enda jag jag gör är att tänka på handtvätten.
Annars bryr jag mig inte alls - och är väldigt sällan sjuk (trots den sista tidens förkylning men det var väl tre år sedan sist)
Magsjuka har jag aldrig haft - inte heller vinterkräksjukan (men jag kanske får det en dag vem vet?)
God natt
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Yogamamma; nej, har man sådana där små är det inte att rekommendera att undvika pussar, tvärtom:)

Maj; skönt. Jag har också sådan "tur"... oftast, ta i trä, knack knack.

Sanna; kräks är inget kul... skänt att du har sluppit det:)

Kram Åsa

Anonym sa...

kan inte låta bli att pussa å krama mkt på lilltjejen när hon är sjuk, så jag blir sjuk helt enkelt.. fast jag försöker kontra med mkt bra mat, vitlök och lök och grönsaker och c-vitamin. IBLAND slipper jag. Men i snitt en infektion varannan vecka minst. Blä.. väntar på bättre och varmare tider! (nojigt mkt handtvätt dock..)

Må gott!

/Förkyld Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Lizzie; jag vet hur det är att ha en lite parvel, ständig snuva:)

Krya på dig och den lilla.
Kram Åsa