lördag 10 april 2010

Jim Carrey

tror sig veta att om man har en man som är otrogen så vet man det som fru.

Nu har aldrig Carrey varit gift med en sexmissbrukare vilket tyvärr diskvalificerar honom som expert.
Nej, vi vet oftast inte, den första sanningen kommer för de flesta som en brutal chock.
I missbruket ingår att vara en extremt bra lögnare vilket gör att både fruar, terapeuter och andra som får lögnerna serverade faktiskt tror på dem.
Lögnerna handlar om att skydda sig och sitt missbruk och de flesta missbrukare går skickligt över lik hellre än att säga som det är.

Så, nej Carrey.
Den här gången tror jag faktiskt att du har fel.

Ni kan läsa vad han twittrar om här.

( Och här kommer ett tillägg... spelar det någon roll om man vet? Förändrar det något? Som utomstående kanske man vill tro det. Är man medberoende så är man redan fast i eländet.)

9 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Frågan som poppar upp i mitt huvud är varför Carrey har behov av att slå fast att Elin visste...?
Det kan han ju rimligtvis inte veta något om.
Känns bara som smutskastning.

Åsa Hellberg sa...

Ja, konstigt...

Anonym sa...

Det är samma anda som den som säger "varför är hon så dum som stannar?"
Man lägger skulden på offret - för det är lättare än att se sanningen att det finns andra saker som händer i folks psyken än det man kan se.
När tom psykologer (som den som en vän till mig går till) kan säga att "tofflor" stannar i ett förhållande bara för att de vill det - punkt.
Jag tror inte att en "toffel" heller stannar i ett förhållande bara för att han medvetet väljer det - utan att det finns bakomliggande orsaker till att just han funnit en "selma".
Så tror jag - men det är jag :)
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna, jag håller förstås med dig.

Kram åsa

Anonym sa...

Jag blev liksom Nilla lite fundersam på varför det var så viktigt för Carrey att det var just så.

Jag tror att jag visste att Kackerlackan var otrogen, i alla fall på en magkänslenivå, men han var inte sexmissbrukare, eller det kanske fanns stunder då knullandet ersatte spriten som ångestdämpande.

Men jag lyssnade på hans lögner trots att jag innerst inne visste att det var lögner och bullshit alltihop.

Åsa Hellberg sa...

Jag vet inte, kanske tycker han att om man vet så "skyll dig själv", inte en helt ovanlig uppfattning...

Kram Åsa

Ps, man kan inte vara lite sexmissbrukare. Antingen så är man det eller inte. Dubbla missbruk är vanligare än man tror.

Anonym sa...

Han är missbrukare rätt och slätt. Oftast med alkohol, ibland med piller, ibland med kvinnor och ibland alla tre samtidigt.

Men varför ska han ge sej på Elin som sagt vad, är det alltså ett försök att göra Tiger en tjänst? Eller försvara något i honom själv?

Åsa Hellberg sa...

krysolit; jag vet inte. Jag tror som sagt att han vill säga skyll dig själv.

Kram Åsa

Åsa Hellberg sa...

Tillägg; och varför människor använder sig av "skyll dig själv" vet jag faktiskt inte, men uppenbarligen är det något som triggas när man känner sig nödd och tvungen att uttala det; om än i andra ordalag i det här fallet.