torsdag 3 september 2009

Det där med

att ändra sig är intressant.
Visst sitter det lite hårt inne ibland?

Själv hävdade jag med den där dårens envishet att Finlands flagga var blå med ett vitt kors och att uppslagsboken visade att det var tvärtom var inget jag tog som bevis för att jag hade fel.

Böcker kunde ha fel...inte jag.

Det var en lite skämmig känsla att ändra sig, i alla fall var det så för mig.
Hade jag haft fel kände jag mig korkad och att erkänna det satt långt inne.

Jag hade inte begripit att jag faktiskt framstod som rätt smart den gången jag sa "jag har ändrat mig, du har helt rätt".

Det förstår jag nu när jag möter många som ändrar sig och tänker nytt, som släpper gamla idéer och är smarta nog att hitta nya som fungerar bättre.
Och när jag hittar någon som är smart hänger jag på, det där med att ändra sig kanske ändå inte är så skämmigt?

Jag provar; detta mina damer och herrar, är Finlands flagga!



4 kommentarer:

Kia sa...

När jag har fel brukar jag säga: Se där ja, alltid lär man sig nåt nytt!

Åsa Hellberg sa...

Bra Kia, det betyder att du är smart!

Anonym sa...

Även om flaggan är vit med blå kors så tror jag att den skulle vara finare tvärt om. Det kanske var så du tänkte "en fin flagga åt finland"? :)
Men jag håller med dig - det är svårt att ge med sig när man är så där jätteövertygad om att man har rätt. Samtidigt får man ju säga att det är bra dumt.

Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; haha, det vet i sjutton om det var så jag tänkte. Tror mest att jag först och främst var envis:)