måndag 19 oktober 2009

Hjälp till självhjälp

är kortfattat vad coaching handlar om, vilket betyder att jag inte kan lösa någons problem däremot förhoppningsvis bidra till att denna någon hittar en fungerande lösning själv.
Ibland är det tydligt vad problemet handlar om, lösningen behöver dock inte vara densamma för alla eftersom vi är olika som individer.

Mitt jobb som coach blir att utmana föreställningar; sådana som vi har burit på i alla evighet.
Ni vet de där vi alla använder oss av som säger;
"alla tycker att..."
"jag kan inte..."
"det är ingen idé för att..."
"jag är en sån som..."
"så kommer jag alltid att..."
"jag är född sån..."
"om bara alla andra..."

Föreställningar som begränsar oss och som vi kanske borde omvärdera.
Jag säger om, för ibland vill vi inte omvärdera, och det är helt okej för mig.

Frågan är alltid vart vi vill nå; vad är det vi vill förändra?
Kan vi förändra utan att titta på våra föreställningar?
Vad skulle hända om vi utmanade dem?
Tänk om jag inte "är född sån...", eller om det trots allt "är en idé."

För att nå ett mål krävs det förändring, för gör vi på samma sätt når vi till samma plats som tidigare.
Att tänka nytt är bara jobbigt i början, väl igång vill man aldrig sluta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg klipp från någon föreläsning du haft för en vecka sen och tårarna bara rann, det var som om du berättade om mitt liv. Det gjorde så ont att förstå mig själv.

Men jag är tacksam för att du finns och vågar dela med dig,för det behövs! vi behöver veta att vi inte är ensamma.

/ Karin

Åsa Hellberg sa...

Hej Karin och varmt välkommen hit. Nej, vi är inte ensamma, det finns mängder av kvinnor och män som delar våra erfarenheter.
Det gör ont att förstå sig själv, men jag lovar Karin att det blir bara bättre.
Jag lovar!

Kram, och igen, varmt välkommen hit.
Åsa