torsdag 29 oktober 2009

Jösses vad många tävlande

Varmt välkomna hit ni som är nya.

Efter att ha sett Michael Jacksons "This is it" sitter jag nu i min soffa och tänker på min vän i Norrköping, en av mina äldsta och allra, allra bästa vänner.
Jag tänker ofta på henne, men speciellt när det är bröstcancermånad och ikväll när 3an sänder bröstcancergalan.
Min vän fick cancer i sitt ena bröst strax innan hon fyllde 40, en extremt aggressiv variant som hade spridit sig till de flesta lymfkörtlar i armhålan.
Prognosen var nog inte särskilt god, men 6 år senare - efter att ha tagit bort även det andra bröstet och äggstockarna - mår hon bra.

Idag är det det enda på min tacksamhetslista; att hon orkade kämpa mot de som sa att hon inte skulle få de mediciner som enligt studier hade visat sig ge goda resultat, men som inte var färdigtestade i Sverige.
Att hon, som så svårt sjuk, orkade kämpa mot radiumhemmet och de läkare som sa nej.

Så tack J, tack för den där kampen.
Du är ett enastående exempel på hur mycket man kan vinna om man vågar att ta fajten mot det som tycks oöverstigligt.

Nu ska jag ringa och vinna en bil.
Gör det du också.

Inga kommentarer: