lördag 30 oktober 2010

Jag tänkte att jag skulle ägna mig

åt sådant som jag tidigare inte har ägnat mig åt, nämligen borrande i betongvägg...

Vi kan väl säga att det gick sådär.
De troligtvis alltför korta skruvarna kom i alla fall på plats, och att det var tvunget att vara korta skruvar var för att jag inte kunde borra djupare än 1, 5 centimeter typ.

Det är en spegel som ska upp. Stor spegel. Tung spegel.
Mellan skruvarna ska det vara exakt 86,3 cm vilket jag missade med 5 mm vid första försöket.

Vid andra gick det tydligen lika illa för när sonen och jag skulle hänga upp spegeln, som ska ligga dikt mot väggen och högt upp, ramlade jag ner från min stege, vi tappade spegeln i golvet och passade dessutom på att totalkvadda det enda eluttaget på den väggen.

Vi provade en gång till men fick inte upp den, så nu ger jag upp.
Jävla skit.
Jag som ville lära mig borra själv så att jag slipper att alltid, alltid be om hjälp.
Å andra sidan kanske jag ska prova något mindre projekt än att sätta upp en blytung spegel vid första försöket...


Dum spegel som ska sitta på väggen, inte stå på golvet.

17 kommentarer:

Shamrock sa...

Betongväggar är inte roliga.

Åsa Hellberg sa...

Nä, verkligen inte... uppenbarligen:)

Maj Korner sa...

Testa här så kanske du får hjälp:

http://www.grannar.se/

Spader Madame sa...

Spegel, spegel på golvet där... Man ska ha en sådan där slagborr påstår Esset! Som ju också råkade borra litet fle. Men det blev ju bra till slut!

http://spadermadame.blogspot.com/2009/12/en-spegelvagg.html

Kram! (Pizza hjälper nog mot allt! Undrar om inte Junior och jag måste beställa hem!)

Sus sa...

Jag är väldigt glad över min sambo. Och allra helst då det kommer till praktiska saker..

Anonym sa...

Betongväggar brukar behöva speciella borrar.
Jag tror att det var bra att du inte fick upp spegeln med så liten bit in - spegeln ser alldeles för stor för att hänga kvar därpå. Jag tror att den hade slitit med sig skruvarna och ramlat i golvet om ett tag.
Det gör inget att be om hjälp har jag "hört" någon vis kvinna "säga" :)
Ha en fin kväll ändå
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Jag HAR en slagborr.. försök inte framställa mig som en galning, hurrni!!

Däremot kan det vara så att det krävs en Hilti-variant (sån där riktig jobb-borr), eller så är det så att det ligger någon fånig balk precis där jag attackerade.

Jag är världsklass på att be om hjälp, men vill gärna kunna själv om jag kan...

Åsa Hellberg sa...

Tack Maj.
Jag ska höra med min vanliga hustomte först, men det kan hända att han garvar så efter det här inlägget att han tycker att jag får skylla mig själv...

Spader Madame sa...

Ähh, man måste ju prova litet!


Bara man har något starkt hemma att trösta sig med efteråt om det skulle bli extra många hål att spackla igen! Pizza funkar ju så där!

Åsa Hellberg sa...

Pizza är det starkaste som serveras i det här hemmet:)
Hålen kommer tack och lov att täckas av spegeln när den väl kommer upp. Hurra!

Spader Madame sa...

Gör vågen!

Åsa Hellberg sa...

haha, ja en jäkla tur.

Anonym sa...

Då är det säkert(?) en bjälke som sitter där bakom.

Jag (har) har haft svårt att be om hjälp men jag vill gärna kunna själv också. Jag står alltid och tittar på hantverkarna, när jag har sånna hemma, för att ev. kunna lära mig något nytt.

Spegeln är tjusig så det blir säkert jättefint när det fixar sig.
kram Sanna

Anonym sa...

Glömde: jag trodde inte du var någon galning.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; Ja, det kanske är det. Eller så är min slagborr för "tunn" för den här väggen...

eva sa...

härligt att det inte bara är jag vill kunna göra saker själv men... sist jag borrade så lossnade betongen i stora sjok :(!

Åsa Hellberg sa...

Eva; aj då! Då hade nog jag tur.