torsdag 13 maj 2010

Det är lögnerna som är värst,

det säger de jag pratar med och det är förstås också min egen erfarenhet.

De flesta säger faktiskt att de kan acceptera ett återfall eller ett snedsteg om missbrukare tar ansvar för det och säger som det är, men där är vi anhöriga och våra missbrukare på helt olika sidor av samma bok.

Så länge lögnerna finns är tillfrisknad inte möjlig, och det krävs en rätt modig missbrukare för att stå för sina misstag.
Inget mod; ingen sanning, och det blir upp till oss om vi ska acceptera det eller inte.


Nu till något betydligt roligare: Gerard Butler.
Han gästar Ellen DeGeneres just nu, och kvinnor är som tokiga.

Man kan nästan förstå dem, eller?
Som charmör på film gör han sig alldeles utmärkt.





7 kommentarer:

Mia S sa...

Jo det är så sant så... lögnerna är värst och gör det svårare.

Och nog är han en tjusig karl... men jag är inte riktigt den typen som blir alldeles tokig över en snygg karl... det är tur att vi finns i alla sorter och amerikanska kvinnor ser ut att vara snäppet karltokigare och visar det mer öppet ... eller vi kanske är snäppet fegare ?!

Kramen på dig ♥

Åsa Hellberg sa...

haha, inte jag heller. Men tjusiga på film är kul, vare sig det är män eller kvinnor:)

Anonym sa...

Hej Åsa

Läser din bok just nu... så klockrent jag...
Ja vi får hjälp sonen och jag..tyvärr inte mannen...han vill inte...

Jag vet just nu inte vad jag orkar..o vad jag vill..men försöker orka för oss alla tre...och det är väl typiskt medberoende det...

Jag är ju uppvuxen i missbrukarfamilj..och har det med mig..är så medveten om det..men det hjälper inte..inte ett dugg..jag vet precis vad jag gör "fel" och var jag trillar..men min inre styrka är väl inte stor och stark än så att jag kan göra något åt situationen...men en dag i taget..eller som du skrev..en minut..en timme...kontrollbehov o allt vad som sköljer över en..

Oron..ångesten..den är hemsk...avmagring...helt fokuserad på vad han gör..eller hur han säger..eller om han är sur..glad...skrattar..kränger av en..ja..just nu lever jag utanför mig själv...

naussika.blogg.se

Åsa Hellberg sa...

Naussika; det gör ont i mig när jag läser det du skriver, för jag minns precis hur det var...

Ditt sunda förnuft är just nu din största tillgång och du kommer att använda dig av det, inte minst för att du månar om din/er son.
Kanske inte idag, men snart.

Kram Åsa

Pennelina sa...

Jag längtar efter en framtid där man kan dela sina erfarenheter utan att anses som en stackare eller ett offer, utan just bara erfaren :-)

Kramar från Pennelina

Åsa Hellberg sa...

Pennelina: Tror du att jag ses på som offer eller stackare?
Kanske, jag har aldrig tänkt på det:)

Kram Åsa

Pennelina sa...

Av dem som inte har erfarit liknande ting kanske, men inte av dem som har känt verkligheten in på bara skinnet :-)

I dig ser jag bara en helt underbar kvinna som vet vad hon vill och som vågar bejaka hela sitt liv!

Kramisar :-D