lördag 22 maj 2010

Om du är en av dem



som har svårt att värdesätta det du har - eller inte tar vara på ditt liv som du kanske skulle; läs den här.

Kan det vara tredje gången jag rekommenderar den här boken?
Bra, tro inte för ett ögonblick att det är den sista.

Jag har alltid tyckt om biografier, och den första jag läste var Sickan Carlsons. Därefter följde andra storstjärnor som Lauren Bacall och Ingrid Berman.

Fru Bergman, vars aska spreds i Fjällbacka där hon hade tillbringat många somrar med sin man Lasse Schmidt, hade ett fascinerande liv och gjorde många saker som inte sågs med blida ögon på den tiden.
Bland annat lämnade hon sin man och lilla dotter när hon träffade kärleken i Signore Rossolini under en filminspelning på ön Stromboli i Italien, och för det fick hon sota i många år.

Läser du biografier, och vilken vill du i så fall rekommendera?

4 kommentarer:

Marie (Elvira M's) sa...

Jag lärde mig en stark sak av den boken, att mitt liv är mitt och att jag lever för min egen skull... inte för någonannans.

Rekommenderar den boken jag också, även Pigge Werkelins "Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak".. gripande och overkligt att detta har hänt.

Kramen !

Nemo sa...

Det blir två - "The Dirt" om Mötley Crüe samt "Tusen små bitar" av James Frey. Gripande, otäcka, fast på olika sätt

Anonym sa...

Konstigt. En av mina favoritbiografier är just den om Laureen Bacall, som jag har i min bokhylla.

Och du, jag har flyttat. Länkar till dig i den nya bloggen, om det är ok... :)

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack för tips!

Kram Åsa