lördag 29 maj 2010

Som tack

för assistansen på Kjell Enhagers föreläsning i torsdags förärades vi med en dvd; "skillnaden som gör skillnaden", vilket också är namnet på Kjells föreläsning.
Den ska jag titta på nu medan duggvädret förhoppningsvis drar bort.

Kort om innehållet:
- valda sanningar
- motivation/hotivation
- syn hörsel och känsel
- värderingar

Har vi valt sanningen att vi är våra handlingar, är en skitgris eller är "sån" så kommer vi att agera precis så.

Vi lever upp till bilden av oss själva trots att:
1. den kan vara planterad av någon annan för 100 år sedan.
2. det inte är möjligt att vara sina handlingar, man kan bara vara en människa som utför en handling
3. den kan vara baserad på känslor, som just bara är känslor. Vi är inte våra känslor, vi är människor som känner känslor.

Visst är det dumt?

8 kommentarer:

Mia S sa...

Vilka spännande och intressanta ämnen !
Tankar och känslor (samma sak kanske ?!)... helt otroligt hur det styr oss.

Jag är jätteintresserad av mänskligheten och beteendevetenskap.

Kroppspråket tex... "du" säger en sak, kroppen avslöjar något annat.

Kram.

Mia S sa...

Just det glömde ju... vad är hotivation ?

Anneli Stålberg sa...

Mycket dumt!

Kram!

Åsa Hellberg sa...

Marie; hotivation är att klämma upp någon mot en vägg och säga "nu gör du som jag säger":)

Kram Åsa

Dr Molly sa...

Hela makens familj (och jag) dyrkar Enhager. Tror jag är den enda som har missat hans föreläsningar live men har sett på dvd! Så himla bra!! KRAM

Åsa Hellberg sa...

Han är strålande med ett enkelt budskap.

Kram Åsa

Anonym sa...

Jag ville gå men fick inte möjlighet den här gången - hoppas att det kommer fler och att jag kan då också.
Låter som mycket spännande ämnen - så tråkigt att det inte funkade för mig.
kram
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; väl värd att se!