onsdag 2 februari 2011

Tycker inte ni också

att det är minst sju matlagningsprogram för många på tv nu förtiden.
Emellanåt går de på alla kanaler samtidigt.
Idag till exempel.

20.00:
Kanal 2: Mat så in i Norden
Tv 3: Pluras kök
Tv 4: Sveriges mästerkock

Är man inte intresserad av mat (jag) utan istället av olyckor, sjukdomar och andra hemskheter (återigen jag) så finns det lika många program om det, samma tid:

Tv 4 +: 112, på liv och död. (Därefter "vad blir det för mat"!)
Kanal 5: Livet på BB
Tv 4 Fakta: På liv och död ( det är onekligen ont om programnamnsidéer på fyran)

Min spaning går ut på att det man tar in i ena änden (mat och dryck i alla dess former) skapar problem i den andra (sjukdomar och elände), och vips har man fått underlag till en hel kvälls tv-tablå.

Slutligen måste jag få veta: När lagade du något som du hade sett i ett tv-program senast?

10 kommentarer:

Shamrock sa...

Inte jag, men maken blir ofta inspirerad och lagar något liknande det han ser. Främst då Per Mobergs mat

Fru Venus sa...

Jag lagar Rachel Rays mat, ungarnas och min favorit :-)

Pennelina sa...

Det händer faktiskt nu och då :-D

Kramar från mig <3<3<3

Gafflan sa...

Aldrig men jag kan hämta inspiration från ett program och liksom göra om det till mitt. Nu låter det som om jag är värsta matlagningsgurun men, tro mig, det är jag inte. Det matlagningsprogram jag gillade/gillar allra bäst var Tinas program i SVT. Annars gillar jag också sjukdommar o annat elände men tyvärr vurmar jag för det alldeles själv, resten av familjen gillar inte att titta på operationer eller andra hemskheter.
Kram

Anonym sa...

Det har aldrig hänt och jag tror aldrig att det kommer att ske. Jag är också mer för olyckor, sjukdomar och annat elände.
Har du det blir ju genast min fundering?

Madlar sa...

Har faktiskt använt mig av "halv 8" recept vid flertal tillfällen med mycket lyckade resultat. Ang sjukhusserier, tillbringade eftermiddagen på sjukhus hos god vän o när vi zappade runt på de 5 tillgängliga kanalerna så var det doktorsliknande program på 3 av dem. Exakt vad man vill se när man är inlagd....ridå.

conny sa...

Aldrig! Jag satt just och blev irriterad över dessa evinnerliga matprogram.

Anonym sa...

Tycker alla är för mycket!
Jag har aldrig varken lagat en maträtt som gjorts i - eller blivit inspirerad av - något program.
Det enda matprogram som jag har gillar var "kockduellen".
Sanna

Anneli Stålberg sa...

Jag ser aldrig på olyckor, sjukdomar och elände. Då ser jag hellre på matprogram, men inte för många, då blir det för mycket av det goda :)

Åsa Hellberg sa...

Men jösses vad ni gillar mat.
Vad är det för fel på sjukdomar?

Mitt favoritsjukdomsprogram går på tv 4 fakta och är från Australien. Alla läkare säger "hey mate" med samma värme vare sig patienten är svårt sjuk eller har brutit benet.