onsdag 23 februari 2011

Min blogg fyller två år i morgon.

Nedan hittar ni ett av mina första inlägg. Jag har inte ändrat min åsikt på den punkten ett dugg.

Tillit är ett av mina favoritämnen.
Vad känner du när du hör ordet?Går det att lita på andra människor, eller är det en utopi?

Vad utgår vi ifrån när vi pratar om tillit?
Oss själva eller andra?
Mina referensramar eller dina?
Om jag gör ett misstag, har jag då förbrukat mitt tillitskonto och är för evigt dömd?
Eller beror det på graden av misstag?
Och i så fall vems grad då?
Använder du och jag oss av samma skala?

Troligtvis inte, vill jag hävda.Våra referensramar ser olika ut. Vad som är ett gigantiskt misstag för mig är kanske en piss i havet för dig.
Tillit?
Nä, jag gillar tilltro bättre.

Till att vi vill bättre...nästa gång.

2 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Hurra för två år. Och vilket bra första inlägg. Tilltro. Ja, det gillar jag också mycket bättre. :)

JCMAS sa...

Bra. Tillitstrasor att torka tårar med, skrev jag i min blogg idag. Tilltrotrasor funkar ju inte alls så bra. Alltså är det bättre.

Tilltro.

Jag vill gärna tro.