onsdag 25 maj 2011

Och i dagens program med Oprah

pratas det bland annat om motivation för att nå ett mål.
Ett av mina favoritämnen.

Att vilja nå något annat räcker inte, man måste också vara beredd att göra det som krävs för att uppnå det.
Där stoppar det för många.
Man vill, men är inte villig att göra jobbet och oftast har man tusen ursäkter i bagaget: Det är fel på någon annan, det är jobbigt, det känns konstigt, det gör ont (själsligt/kroppsligt), man är inte rätt typ, man har alltid gjort på ett annat sätt, man kan inte, man vågar inte, tajmingen är fel, sen kanske, om bara...
Allt det där hindrar en att nå målet.

Som coach jobbar jag mycket med hindren.
Vissa kan klienten smula sönder på en gång, andra sitter djupare och kräver mer jobb.
Klienter som är motiverade gör det som krävs.

Som de allra flesta av mina faktiskt.
Heja mina klienter!

5 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

HEJA! :)

Shamrock sa...

Stämmer bra

Cattis sa...

Jag jobbar ju på samma sätt som sponsor inom OA. Många vill tillfriskna, men vill absolut INTE göra allt för det.

Hejaheja alla som vill :)

kramkram

Spader Madame sa...

Du har så rätt! Men ibland behövs det en coach för att man själv ska börja tänka rätt!

Fru Venus sa...

Det låter bra (det gör allt i Oprah)men det största hindret är oftast ekonomin, och den kan man inte alltid göra så mycket åt. Inte som halvsjukskriven med en inkomst på gränsen till existensminimum och på det ett par tonåringar. Det är inte alltid bara viljan som saknas :-)