lördag 21 maj 2011

Tiden läker inte alla sår,

det är vad vi gör under tiden som ger läkning.
"Tänk på dig själv" är ett vanligt råd, särskilt till oss som lever med missbrukare, men jag skulle istället vilja säga "gör något för dig själv" eftersom det är handlingen som till sist leder till nya tankar och därmed nya känslor. Vi kan varken tänka eller känna oss bättre utan att koppla på en handling.
Insikter som inte leder till nya handlingar är tyvärr värdelösa.

Att insikt måste kopplas till ny handling kan jag exemplifiera med mitt förhållande till hemmagympan.
Jag vet att om inte jag tränar kommer min rygg att till sist göra mig förfärligt illa, men vill jag träna?
Oh no, fy vad det är tråkigt.
Men jag gör det ändå.
Dag efter dag efter dag.
Jag vet att det till sist blir en god och skön vana trots att jag just nu faktiskt tycker att det är pytonorm.

Om jag ändå hade kunnat legat still och tänka mig ryggontsfri.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant. Jag önskar någon sagt "gör något..." istället för "ta den tid du behöver, tänk på dig själv" då. För det blev aldrig bättre med tiden, däremot när jag försiktigt började ta plats och leva startade förbättringen.
Jag gillar dig skarpt Åsa, du är klok, förståndig och väldans bra. Kram!

Åsa Hellberg sa...

Och jag gillar dig skarpt!:)