måndag 17 augusti 2009

Bra sängbok

När sonen var liten, sisådär fem år, fick han varje kväll berätta om det som hade varit "Det bästa" med hans dag.
Ibland var det en hittapåsaga som jag hade berättat, andra gånger var det något roligt de hade gjort på dagis. Han hittade alltid, alltid något som hade varit riktigt bra, även om han hade varit ledsen flera gånger under dagen som femåringar också kan vara.
Han berättade, och jag skrev ner det i en skrivbok som vi hade döpt till "Det bästa med dagen".

Genom att avsluta dagen med att tänka på det som har varit bra var det en glad femåring som somnade.

Jag är 47, det funkar på mig också. Här är min lista från igår:

Det bästa med dagen var att jag vågade ta bort det allra blondaste.
Det bästa med dagen var att sonen tyckte att det skulle bli kul att börja i nian.
Det bästa med dagen var att fästmannen bjöd mig på godis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag ska börja skriva mig en sådan :)
Bra att titta i när man känner sig ner.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Hej Sanna. Ja, det är superbra. Det händer ju en hel del gott varje dag.

Kram Åsa