måndag 3 augusti 2009

Lycka

Det finns väl troligtvis lika många definitioner på det som det finns människor skulle jag tro, och detsamma gäller säkert olycka.

Min lycka är enkel, inte så svår att nå och finns i mig och inte hos någon annan.
Och just att jag vet att den finns hos mig är tur, för annars skulle den nog inte vara så lättillgänglig.

Jag har genom åren lagt den utanför mig själv, och önskat att andra kunde vaska fram lite av det där goda och skänka det till mig. Emellanåt kunde de också det, men långt ifrån lika ofta som jag önskade.
Jag vet att jag ofta tänkte "om bara du kunde...." och jag hade nästan fyllt 40 innan poletten helt trillade ned.

Uttrycket "Sin egen lyckas smed" (som tydligen Cladius myntade någon gång i början av 300-talet) gjorde jag till mitt, och jag hade stor nytta av det när missbruket kom till vår familj.
Även om jag inte kunde praktisera mitt eget smide när jag var som mest medberoende, visste jag ändå att det var den enda vägen.

Det är skillnad mellan insikt och action, och det var först när jag omsatte det jag redan visste i praktisk handling som jag kunde börja kravla mig ut ur den kammare jag hade satt mig i.

Jag smidde en ingen stark kedja från början, snarare tunna trådar som emellanåt brast. Men med träning och åter träning blev trådarna mer och mer hållfasta och till sist bar de mig.
Det finns fortfarande svaga länkar i det som idag är min guldkedja, skillnaden nu är att jag vet vilka de är och hur jag ska ta hand om dem.

Jag, och ingen annan.

11 kommentarer:

Tinto sa...

Visst är skillnaden stor mellan insikt och action...men det är onekligen så att det ena förutsätter det andra.

Och så tror jag ibland att man faktiskt gör mer än vad man tror, dvs att det sker en del förändringar inuti även när man bara tror att man går omkring och väntar på att ta action...
Om du förstår hur jag menar?

Jag befinner mig nog personligen just nu i stadiet med den supersköra kedjan av ganska tunna länkar...men det känns ändå helt ok.
Jag vet ju att de kommer att brista ibland. Men jag vet också att desto mer jag lär mig om mig själv, desto bättre blir förutsättningarna att kunna laga den på egen hand igen...

Kanske kan bli en guldsmed värd namnet av mig också en vacker dag ;)

Åsa Hellberg sa...

Hej Tinto, ibland är det så att man kan ta action utan insikt dvs bara "göra".
Insikten kan komma i efterhand, även om motsatsen säkert är det vanligaste:)

Kram Åsa

Kia sa...

Jag har ingen aning om var min kedja är nånstans, ännu mindre har jag koll på hur stark den är...

Åsa Hellberg sa...

Kia; kan du ha lagt den utanför dig själv kanske? Den kan vara attans svår att hitta då:)

Kia sa...

Svårt att veta då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter. Jag tror inte jag fattar helt enkelt...

Tinto sa...

Jaha...det kanske man kan.
Har aldrig tänkt på det så.
Kanske är det så att jag varvat de båda sätten i min kamp såhär långt då.

Hrm.
Intressant :)

Kram

Åsa Hellberg sa...

Kia; det handlar bara om att ta eget ansvar för sitt mående, en baggis:)

Tinto; ett litet steg i taget.

Kia sa...

Aha, var det så enkelt. Ja det är en baggis, det kan jag.

Åsa Hellberg sa...

Kia, jag visste väl det!

Anonym sa...

Jag är lycklig i kväll - jag tog mig till Åland i dag - en heldag - som jag tänkt i två veckor men varje gång så har något tagit överhanden så jag struntat i det.
I går fick inte den "handen" någonting att säga till om - även om den försökte.
Jag har haft en härlig dag och mår väldigt gott nu.
Jag tror det hjälpte till lite att skriva om min räddsla i tidigare inlägg.
TAck till dig Åsa
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; vad härligt att du gjorde något för dig själv!

Kram Åsa