söndag 2 augusti 2009

"Social kompetens"

Jag vet av förklarliga skäl inte hur "författare" är eller hur de tänker eftersom jag inte umgås med några, men det slår mig ändå hur sociala de flesta nya författare idag ändå måste vara.

Vilken framgång når den som är blyg och som inte villigt ställer upp i media, eller som inte ägnar sig åt socialt mingel där det behövs; en person som skyr folksamlingar, trivs bäst i ensamhet i sin skrivkammare och som inte tänker sätta på sig en fin klänning och åka till Bok & Biblioteksmässan i Göteborg?

Det måste finnas massor av blygisar som skriver böcker.
Kan detta vara fallet i gåtan Kepler?

9 kommentarer:

Unknown sa...

Tror Kepler skriver under pseudonym p.g.a. andra orsaker än blyghet. Tror denne är en etablerad författare som har goda skäl.

Åsa Hellberg sa...

Jaja, det är vad hon/han säger ja:)

Unknown sa...

Jag tror att det är så. Snälla, kan jag inte få tro det? Det låter så bra.

Åsa Hellberg sa...

Haha, du får tro vad du vill:)
Ta och starta upp din egen blogg nu igen va?

Anonym sa...

Ja, jag har konstaterat att det måste underlätta att vara schizofren om man bestämmer sig för att bli författare :)

Grejen är ju den att man väl börjar skriva för att man älskar att sitta i sin ensamhet och skriva och leva sig in i fantastin, inte för att man längtar efter att stå och föreläsa inför en grupp människor. Eller?

kram
Karina

Åsa Hellberg sa...

Hej Katarina, jag tror som du, men det är ju inte riktigt så det ser ut i denna mediavärld:)

Kram Åsa

Anonym sa...

Ja, och dessutom MÅSTE man ju sitta väldigt mycket för sig själv just för att det inte blir nån bok annars. Den skrivs ju inte när man sitter i tevesoffan precis.
Hur kan man vara både marknadsförare och författare - SAMTIDIGT!

För övrigt vet jag inte om jag har någon fin klänning. Kan det gå bra med svarta långbyxor?

Anonym sa...

LIZ!!!
Kom igen nu!!!

Åsa Hellberg sa...

Ninna; byxor blir finemang!