torsdag 27 december 2012

Sanna har läst Sonjas hemlighet.


"Det jag spontant känner när jag läst klart "Sonjas hemlighet" är att det måste komma en bok till, som
talar om vad som ska hända om ett år när nu arvet är klar och vad de har för planer med pengarna.
Jag vill också veta hur alla dessa människor knyter ihop sina band - först till partnern och sina
nära men också till varandra (karaktärerna som varit med i boken).
Den ger liksom föregångaren mersmak!
"Sonjas hemlighet" hade lite mer tyngd (än "Sonjas sista vilja" som jag tyckte jättemycket om för
att den var så flirtig, lättläst och lite som att flyga på moln) vilket passar bra när man ska nysta upp hemligheter.
Den var lite mer "spännande" men den gav mig en möjlighet att lista ut hemligheten.
Du skriver på ett sätt som gör att jag lätt ser hur karaktärerna ser ut och hur det ser ut runt omkring
dem (utifrån min fantasi eller erfarenheter)
Jag tyckte om att de olika karaktärerna verkligen är olika som personer och beter sig olika - det är en konst att få alla
att vara så olika. Jag kunde reagera både roat, irriterande och igenkännande i olika situationer och på de olika.
En sak jag saknade var en lite mer förklaring på kopplingen Kicki och Fredrik hade till "tjejerna" eller
deras män - eller Sonja om den fanns.
Jag gillade den här boken på ett annat sätt än den första.
Den förra var mer flirtig och lite mer drömmande - och väldigt lättläst och jag mer eller mindre sträckläste den.
Den här var mer eftertänksam, vardagsnära men också spännande och med känslan; "bara ett kapitel till
men ändå kändes det som jag behövde "smälta" lite då och då innan jag kunde fortsätta.
Boken känns som "fast mark under fötterna" men inte förankrad utan med känslan att jag kan lyfta när jag vill!
Jag gillar din författarstil och att den inte är helt lika hela tiden som får mig att tänka "kan det komma
en deckare nästa gång?".
Tack för ännu en fin upplevlse
Sanna"

Tusen tack, Sanna!