söndag 3 januari 2010

No more gran in the Hellberg family

No more tomtar heller för den delen.
Det enda som återstår är vad som tillkom redan första advent; ljusen i fönstren samt blomster.
"Nä men redan" sa grannen som har siktat in sig på Knut den 13 januari; och det kanske är lite tidigt, men jag var sugen och då var det lika bra att passa på.
De har en femma på sjunde våningen, det har inte jag.
Inte för att våningsplanet spelar någon roll, däremot är lägenhetsytan av vikt.
Första året i den här lägenheten släpade vi hem en kungsgran. Den var så tung att vi stoppade in den i bilen och körde de 200 metrarna hem, dessutom var den så vid och bred att det fanns en decimeters gångutrymme mellan den och möbeln bredvid.

Det var då jag tog beslut om att ha en plastgran istället.
Efter att knappt ha fått ut den supertunga granen (vi slängde den med förenade krafter över balkongkanten sent en natt när ingen stod i vägen) och eftersom jag i april fortfarande dammsög barr, så var det ett rätt enkelt val.

Den yngre generationen gnällde lite, men då den minst av allt ägnar sig åt städning så hade den inte så många bra argument att komma med. "Men vi har ju alltid..." fungerar möjligtvis ibland, men inte när det gäller granar.

Nu är plastisen en gemensam favorit, eller kommer i alla fall att vara i slutet av 2010. Så länge får den sova i källaren.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skön känsla när man rensat ut julen. Allt känns så rent och fint då...

Åsa Hellberg sa...

Ja, och vad rymligt det blev helt plötsligt; i alla fall hos mig:)

Kram Åsa

Marie S sa...

Det krånglar här ????
Tredje gången gillt !

Jo, jag försökte skriva... att jag har städat ut annat, bloggen och annat obehag !
Och att jag inte haft en gran för första gången på 31 år.. känns lite konstigt att slippa barren !
Och så önskade jag Gó Kväll !
Kramen♥

Åsa Hellberg sa...

Go kväll på dig också Marie!
Kram Åsa

faith sa...

Jag slänger alltid granen tidigt och städar ut tomtar och annat pynt. Det hör liksom julen till och nu är det våren och semlornas tid. Märks inte på temperaturen, dock. Men det känns i tårna!

Åsa Hellberg sa...

Haha, mina kalla tår är just nu inbäddade i yllesockor. Ärvda.

Kram Åsa

Anonym sa...

Hi, I log on to your blogs on a regular basis.

Your writing style is awesome, keep up the good
work!

Here is my web page :: natural cellulite treatment