torsdag 8 juli 2010

Det händer att jag känner mig som 25.

Till jag träffar någon som är i den åldern.
Utöver det rent visuella så känner jag mig också äldre.
Jag tror att det är erfarenheten som klipper till, den går inte att undgå efter snart 50 levda år.
Och i samröre med den som är hälften så gammal så märks den.

Det är dock inte alltid så att jag använt mig av det som är min erfarenhet.
Inför vissa auktoriteter har det varit som om jag inte har levt en dag över de 14 första åren.
Jag har gjort mig till en liten oerfaren plutt.
De jag har utmämnt till auktoriteter har oftast varit kvinnor, marginellt äldre än jag, som har varit oerhört karismatiska.
Hu. Läskiga typer.

Jag vet inte riktigt när det där gick över, men det gjorde det.
Varken kvinnor eller män är särskilt farliga... eller auktoritära för den delen.
Det där satt mer i mig än i dem.

Idag ska denna medelålders plutt ta sig till en badstrand igen.
Min erfarenhet säger mig att det är en mycket god idé.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har kunnat känna den där auktoriteten även från dem som varit yngre än mig själv. Jag har inte riktigt förstått det själv förut varför men idag förstår jag att dessa människor har en "likhet" med min mamma som "visste med sig" att allt hon sa eller tyckte var rätt.
Idag funkar inte det på mig på samma sätt - jag ser det men får inte den där "lilla-jag-känslan" längre.
Hoppas du får en skön stund på stranden.
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Tack Sanna, hoppas att du också får en härlig dag!

Kram Åsa