måndag 19 juli 2010

Egentligen skulle jag kunna få ihop ett uppslag

till min nya fantastiska roman bara genom att smyglyssna på samtal på stranden, om bara dessa hade rört något annat än det andra könet.
"Å han ba, å ja ba, å han ba... ba så där."

Inte ens de något äldre kvinnornas samtalsämnen rör vid något viktigare än "han". Handlar det inte om att han inte gör tillräckligt så ringer han inte som han ska.
En hel del hanar verkar dessutom dricka.
"Är du full nu igen", skrek en kvinna upprört häromdagen, innan hon intog den medberoendes roll som underlägsen och bad om ursäkt för sin existens...

Nej, det får bli ordning på samtalen om jag ska hitta min story på stranden.
Min huvudperson har betydligt viktigare saker än män att diskutera.
Sig själv, sina svullna ben och en något för tidig menopaus till exempel.

Huvudpersonen i mitt eget liv ska tvätta en sväng innan dagens sista samtal.
Vi får väl se om tvättstugan har något matnyttigt att erbjuda en skrivare på jakt efter nya uppslag.

Så länge njuter jag av Trettondeplatsen på Bokus biografitopp.

2 kommentarer:

faith sa...

Ja tänk så torftigt det kan varka kvinnors prat om "han". Undrar om män pratar lika ofta och mycket om "hon"?
Det låter som ett uppslag till bok börjar spira:)
Och när det kommer till ämnet tvättstuga så kan man skriva en hel del om tokiga grannar som inte förstår att följa relgler. Så är det hos mig i alla fall, suck.

Åsa Hellberg sa...

Om jag får generalisera grovt så tror jag att män kanske har det motsatta problemet; pratar för lite om "hon":)

Jodå, jag har också tokar i min tvättstuga, dock inte dennna gång!