söndag 8 november 2009

Däck


Idag har jag lärt mig något nytt om vinterdäck; de har en rotationsriktning.

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig har bytt däck själv, bara stått bredvid med uppmuntrande tillrop till den som är vänlig nog att utföra ett kostnadsfritt arbete.

Det där med att vinterdäck minsann inte kan sättas på lite hur som helst fick jag lära mig idag; och egentligen är det väl kanske självklart att mönstren i däcken liksom måste dra bilen framåt i slasket (vi pratar Stockholm/förort), alltså kan inte dessa mönster peka åt fel håll för då kan det köras åt fanders om man har otur.

Det där självklara har i alla fall inte jag klart för mig.
Upp med en hand ni som har det!

6 kommentarer:

Maj Korner sa...

Förr i världen när dubbar satt fast på ett annat sätt än numera så fick man köra några mil med däcken åt ena hållet och sen byta och köra åt andra hållet för att dubbarna skulle fästa ordentligt i gummit.

Åsa Hellberg sa...

Maj, hur kan du veta sådana där viktiga saker? Du är ju inte från förr i världen.

Kram Åsa

ufot sa...

Sträcker upp handen och vinkar lite försynt. Jag visste och jag vet en massa annat bilgrejsimojs också ;D

Åsa Hellberg sa...

Ufot, min vän i norr, har du börjat blogga igen?

Hur har flytteriet gått?
Och hur kan du veta det där med däcken, byter ni någonsin däck där du bor?

Kram Åsa

Ett skrivande lantliv sa...

För att skruva till det lite mer för dig - alla däck har inte rotationsriktning :-) Det beror på fabrikatet!

Åsa Hellberg sa...

Haha, men det syns väl på däcket hoppas jag?
Jag har ju precis lärt mig att se vilket däck som ska dra framåt:)

Kram Åsa