måndag 30 november 2009

Jo man kan

äta ett par mackor på kvällen istället för en bastant middag, i alla fall kan jag.
De andra i familjen har svårare för det, vana som de är vid både lunch och middag.

Hos min mormor serverades husmanskosten klockan 12. Prick, och vi pratar då om sekunder.
Därefter åkte man ut ett par timmar när mormor och morfar skulle sova.
Nu gick det ingen nöd på mig ute, jag hade både kamrater och stor gård att springa runt på. Var man någon gång inne under sovtimmarna fick man inte ha kompisar hemma, och man fick vara knäpptyst.
Ingen fara med det heller, jag läste gärna eller ritade hästar vars ben jag aldrig riktigt fick ordning på.

Tillbaka till maten; halv sex åt man kvällsmat. Mackor med stekt eller kokt ägg och till det drack man varm choklad gjord på ögonkakao, en skvätt socker och mjölk.
Mellan middagen och kvällsmaten fick man fika, och då ofta en mandelkubbe eller den något lyxigare kanelbullen.
Hembakad förstås.
Allt bröd var hembakat, och när man någon gång kom hem till en kompis vars mamma hade köpebröd så var det lyx.

Idag är hembakat lyx.
Och husmanskost också för den delen.
Jag längter efter kålpudding klockan 12.

5 kommentarer:

Mia S sa...

Jo,ha ha.. det där med hemlagat, när jag flyttade hemifrån så laddade jag upp med burkmat, köttfärsås, vita bönor, spagettiringar, dillkött. kalops.. listan kan bli lång.. för det var blää med hemlagat !!
Kanske ingår det i självständighetsprocessen att få bestämma själv ?..och då blev det burkmat. tvärtemot mamma !!
Men nu är det mest hemlagat på tapet :)

Anonym sa...

Jag kan också ta choklad och ett par smörgåsar till kvällsmat.
Har jag ätit en stadig lunch känns det ofta som som det räcker.
Hemma var det sällan någon ordning på maten men hos mormor var det ordning - hemlagat och hembakat var ett måste (annars var man en dålig kvinna/fru).
Gillar det ännu.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Se där vad lika vi är:)

Unknown sa...

Jag kan bjuda på kålpudding och hemagjord lingonsylt. Jag brukar baka ett mycket gott knäckebröd som jag kan servaera till. Okej?

Åsa Hellberg sa...

Kom genast hit Liz!