lördag 14 november 2009

God morgon

Jag vill väldigt gärna prata amaryllis om ni har en liten stund över, jag behöver tips och råd inför kommande helger.

NÄR ska jag köpa mina amaryllis för att de ska vara ståtliga och fina vid jul om jag köper dem när de har kommit upp bara lite ur roten?
Denna fråga dyker upp varje år, dessutom aningens för sent, vilket gör att jag ändå köper amaryllis som man sätter i en vas och som börjar blomma någon dag senare.

Fler frågor; ska de vattnas? Och svara inte ja, för då vet jag inte; 1. Hur ofta 2. Hur mycket.
Tusen tack för hjälpen!

Nu till något helt annat, julmust.

I min familj är det totalt förbjudet att dricka detta innan december månad och nu visar det sig att jag är den enda som följt och begripit detta förbud.
Det har provsmakats både här och där har jag fått höra och frågan är vad jag ska göra åt det.
Det finns lite olika alternativ, varav skrota detta mossiga förbud bums och inse att familjen faktiskt gör som den vill är ett och vid närmare eftertanke det bästa.
Jag själv kommer däremot inte att provsmaka varken julmust eller saffransbullar innan december eftersom jag gillar mina regler och förmaningar runt juletid,

Och självklart smakar man på julskinka först kvällen innan julafton. Blir man bjuden på julbord innan dess hoppar man över skinkan och fokuserar på åretruntköttbullarna.

Det är den där blommans fel att jag kom in på julmat, men visst börjar det brinna i roten på amaryllisen nu?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har ju jobbat som kock as you know. Jag har inte tagit julmat fast jag stått där med ett hotellköks alla delikatesser! Inte innan julafton!

Men i år kommer jag att äta innan julafton för första gången. Jag anordnar ju en Jul för ensamma här i kommunen (med medhjälpare förstås) och kommer därför att äta julbordet där. Men vad gör man inte för ensamma människor!

Jag kommer inte ihåg hur man skulle vattan amaryllisen. Så det vill jag också veta. Tror det börjar bli dags att köpa den i alla fall...

Åsa Hellberg sa...

Du och jag borde baske mig fira jul ihop eftersom vi vet hur man gör!

Kram Åsa

helene sa...

Gå in på odla.nu ,där kan man läsa om Amaryllis!
Åsa,jag tycker du ska hålla fast vid dina "traditioner",men med humor. Det kanske blir roliga debatter hemma.
Lär din son hur det ska gå till!
Kram

faith sa...

Jag har samma besvär med alla mina blommor. Men jag tror att man ska vattna sparsamt. Och inte på löken. Ju mer vatten desto snabbare växer den. Har jag för mig. Jag har fått tänka om mycket kring mina traditioner. I synnerhet efter barnen flyttat. Förr kläddes tex inte granen förrän kvällen innan julafton. Samtidigt som skinkan prövades. Men med en dotter som inte bodde i sverige under ett par år och en son som hade sin flickvän och deras traditioner att ta hänsyn till så fick vi ändra om en del. Och det känns faktiskt helt ok.
Kram Faith

Åsa Hellberg sa...

Helen; tack för tipset!

Faith; med nya familjemedlemmar kommer nya traditioner, det är okej för mig också. Men aldrig i livet att jag stoppar en griljerad skinkbit i munnen förrän dan före dopparedagen:)

Kram till er båda,
Åsa