måndag 1 mars 2010

Jag hade tänkt att skriva

ett inlägg om kontroll och vikten av att sluta med densamma, men inspirationen försvann.

Istället vill jag bara kort säga att det inte går att tänka sig fri från medberoendet, det är action och bara action som gäller.

Det första steget är att lista vad du gör i ditt medberoende idag (tankarna struntar vi i), till exempel;

kontrollerar (kontrollerar mobil),
undviker (säger inte vad du känner),
vaktar ( gör inget med dina vänner, bara med din partner),
släpper gränser (säger ett, gör annat)

Var noggrann med din lista, och var tuff mot dig själv när du gör din rannsakan.
Skriv sedan ner vad du ska göra istället, i ditt förändrade beteende.

Exempel:
Jag ringer och kontrollerar var han är/ Jag ska ringa Stina och prata om annat.

Skriv sedan ner listan med det som är enklast att förändra först, och det svåraste sist.
Börja din förändring från toppen av listan och beta av den nedåt, en förändring i taget.

Lätt?
Nej.
Men att sitta fast i sitt medberoende är hundra gånger värre, jag lovar.

1 kommentar:

Agneta sa...

Låter som om jag skulle behöva göra en lista, ska testa med det......