tisdag 2 mars 2010

Nej, några vårtecken verkar ni inte vara intresserade

av att leverera.
Kan det vara för att ni - precis som en till mig närstående - istället letar efter tecken på vintern tänker vara kvar ett tag?

Har ni tänkt på att man säger om optimisten att han/hon är "obotlig"?
Vad betyder det? Att man är sjuk och kommer så att förbli?
Obotlig låter ju inte direkt positivt, och det kanske är så att om man är optimistisk anses man dum och lite naiv?

En annan konstig ordkombination är den mellan dum och snäll, som i dumsnäll.
Snäll är snäll och har inte ett dyft med dum att göra.

Filosoferandet är slut, jag hade tänkt att dra det oerhört långt men jag hinner inte.
Fyll på ni istället.
Jag ska se på mästarnas mästare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Obotligt är väl synonymt med kronisk?
Om jag är kronisk opptimist så är det väl helt okej - eller? :)
Dumsnäll - är bara löjligt för det används på folk som blir utnyttjade - det är väl de som utnyttjar snälla människor som är dumma?
Sanna

faith sa...

Jo idag skiner solen och köksfonstret är extremt smutsigt. Det är absolut ett vårttecken. Att smutsen syns. Härligt! Fåglarna kvittrar också för fullt i buskarna. Värre att vara en obotlig pessimist än optimis.

Åsa Hellberg sa...

Tur:)

kram Åsa