söndag 1 november 2009

AA-möte igen

Och det var lika bra och lärorikt som förra gången.
Hade jag haft kontanter hade jag köpt AA´s "stora bok" som såldes på mötet eftersom jag skulle vilja fördjupa mig och förstå stegarbetet, men det får bli nästa gång.

Efteråt var vi och fikade, och som vanligt är det skönt att umgås med människor som inte duckar för samtalsämnen som kan betraktas som djupa, utan där det tvärtom är vardagsmat att prata helt öppet om både medberoende och missbruk.

Man skrattar åt hur man har betett sig, men det är varma skratt med en önskan om att aldrig gå tillbaka till hur det var.
Man är nämligen aldrig säker och därför är AA- mötena helt enkel livsviktiga.
Det handlar om liv eller död.

Just de här människorna har valt livet.
Tack för att jag fick vara med och lyssna på era berättelser.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är något alldeles speciellt att närvara vid 12-Stegs möten. Har du provat även Al-Anon? Det var där jag upptäckte mitt medberoende.

Åsa Hellberg sa...

Ja, ett par Al-Anon möten, men jag har ju gått i gruppterapi på Dysberoendekliniken i ett och ett halvt år vilket räckte för mig.
Här går jag med som anhörig och för att jag vill lära mig mer.
Många som kommer till mig har problematiken i sin familj precis som jag.

Kram Åsa

Cattis sa...

Stora boken är fantastisk. jag har läst den två gånger. jag har även den i en liten pocket bok. Vill du låna den kan jagskicka den när jag kommer hem.

AA mötena är fantastiska, jag är alltid salig när jag går därifrån.

kramkram

Åsa Hellberg sa...

Cattis, nu blev jag ännu mer angelägen om att köpa den. Tack för erbjudandet om lån, men jag vill ha den i hyllan:)

Kram Åsa

Anonym sa...

Varje fredag är det ett fint AA-möte på St Pauls gatan klockan 12.00 som är öppet och behandlar första steget.

Där läser man om sjukdomsbegreppet alkoholism och sjukdomens tre olika delar.

Den gruppen säljer också Stora Boken till ett subventionerat pris av 100 kronor. Dessutom får alla nykomlingar ett exemplar av boken i välkomstpresent.

Många många människor har funnit sin nykterhet på det mötet..

Åsa Hellberg sa...

Tack anonym.