onsdag 11 november 2009

Bara massa jobb

på bloggen idag upptäckte jag, och så kan vi ju inte ha det.

Jag skulle kunna börja prata om julbelysning men det känns aningens för tidigt, även om byggarna vid stadsgårdskajen i Stockholm bygger för fullt på julgranen som varje år är högre än alla andra i Sverige.

Istället vill jag prata om kuddar och vikten av att ha många.
Nu har jag alldeles säkert redovisat min kuddomani vid tidigare tillfällen, men det kan inte nog upprepas hur viktig denna (dessa) detalj (deltaljer) är i mitt hem av två anledningar:
  1. Det är piffigt.
  2. Man ska kunna lägga sig ner lite här och var.

Vad det gäller pifferiet så gäller "matchning", dvs att kuddarna färgmässigt måste:

  1. Passa ihop med varandra.
  2. Fungera med all annan textil inredning som mattor (viktigt) och gardinger (superviktigt)

Att lägga sig här och var kan man enbart göra om kuddarna är:

  1. Mjuka.
  2. Inte har en massa sömmar och kanter man kan skava kinden på.

Just nu är kuddsamlingen i brunskalan- från mörkt brun till guldigt beige -men det där ändrar sig emellanåt. När den underbara mörka årstiden är över kan det hända att jag är sugen på marinblått eller grönt, färger som gör sig alldeles utmärkt till min matta och som är finfina på våren.

Ps, dunkuddar går helt bort. Att hålla på och skaka kuddar för att de ska få sin ursprungliga form är inte min grej, inte heller att ha dun liggande i hela lägenheten. Tricket är att byta ut innerkudden mot en syntetvariant direkt. D.s

Hur har ni det med kuddarna, eller har ni kanske andra måsten i era hem?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fem porslinsgäss som jag plockar fram på våren och ställer undan på hösten (nyss gjort). De gör mig så glada.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Så när tar du fram dem igen? Har det med månad eller väder att göra?

kram Åsa

Anonym sa...

Låter lite som jag har det här hemma. Mörkare och murrigare färger på gardiner och kuddar vintertid. Ljusare nyanser på sommaren... ;)

Åsa Hellberg sa...

Anna; japp:)