måndag 2 november 2009

Nej då

jag har inte tagit sovmorgon, jag har jobbat men har nu en paus och tänker ägna den åt bloggeri och det som ligger längst fram i hjärnan just nu; människor som har flyttat in i våra huvuden men som vi inte vill ha där...
Känner ni igen det?

Så; hur får vi dem att flytta ut och ge plats åt det som vi verkligen vill ägna tid och energi åt?
Det finns små fix och trix som vi kan ta till, och min personliga favorit är förlåtelse i meningen lämna bakom mig.

Så här kan det låta för mig (i mig själv):

"Jag förlåter dig för det du gjorde som sårade mig så djupt och jag väljer nu för min egen skull att lämna det bakom mig och att inte längre låta ditt agerande påverka min sinnesstämning. Jag låter dig nu flytta till en öde ö långt bort i havet, och där får du stanna. I mitt huvud kommer du inte in igen".

Den ön är befolkad av diverse vid det här laget, och jag hoppas och tror att de har trevligt tillsammans.
Själv har jag det betydligt trevligare när de inte finns i mig, och att förlåta dem är min väg till att bli fri.

Alltså; förlåt och vysch i frid till ön.

När jag har förlåtit har jag ersatt tankarna på dessa personer med tankar som jag vill ha; där jag är med i ett sammanhang, där jag blir älskad och där jag mår bra och är mig själv.
Jag mår så oändligt mycket bättre av de tankarna.

Hur många bär du runt på i ditt huvud som du egentligen inte vill ha i dig?

13 kommentarer:

Tinto sa...

Är det ok att hoppas på att de har tråkigt ihop på den där öde ön? :)

Kram
Tinto

Åsa Hellberg sa...

Ja då, även om förlåtelsen i sig kanske mår bättre av att önska välgång...om än på en ö väldigt långt bort:)
Man kan börja med att förflytta till ön och sedan förlåta, huvudsaken är utflytten från mitt tankar.

Kram Åsa

Agm sa...

Låter som ett bra förslag Åsa, jag har några som jag gärna vill förflytta till denna öde ö! Ska testa med det när de dyker upp i huvudet! Tack!

Agneta sa...

Jaha, Agneta blev Agm....?

Åsa Hellberg sa...

Hej AGMeta, bra, flytta dem du bara:)

Mia S sa...

Fniss, fniss.. vad jag känner igen det där!
Min psykolog/psykoterapeut och jag (mest jag) brukade lägga mina i en skokartong , lägga på locket och ställa in dom i garderoben (utifall att man behövde ta fram dom igen, så var det bara att ta ner lådan, men jag tror inte jag behövt någon än så länge !

Åsa Hellberg sa...

Marie; all förflyttning ut ur huvudet är bra.
Jag föredrar den där ön långt bort i havet:)

Kram Åsa

Maj Korner sa...

Det där ska jag prova. Dock vill jag inte förflytta hela personen utan bara vissa saker hon säger som jag blir negativt påverkad av.

Undrar hur jag gör då?

Ger henne en imaginär tratt med en lång lång slang på, som hon kan prata i. Den slangen slutar på den öde ön och där sitter alla de andra förvisade runt den och lyssnar och undrar vem som pratar.

Oj, nu sprang visst min fantasi iväg med mig.

Åsa Hellberg sa...

Maj; ja, din fantasi är helt rätt. Låt det negativa kanaliseras till ön och ta till dig av det goda:)
Använd gärna den bild du själv målade upp med tratten, den var ju utmärkt!

Kram Åsa

Anonym sa...

Luther sa vid något tillfälle; "du kan inte hindra skatorna att flyga över ditt huvud - men du kan hindra dem att bygga bo där" (osäker på fågelsorten men..)
Väldigt smart att låta skatorna boa på en öde ö :D
Jag har några som blir mindre och minde representerade i mitt huvud - ju "starkare" jag blir i mig själv. Då är det också lättar att förlåta människor när man älskar och är stark i sig själv.
Jsg vill bara säga att det finns en del som jag förlåtit men inte vill umgås med ändå - just för att de vill fortsätta sitt sätt mot mig.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Sanna; bra!

Kram Åsa

Anonym sa...

Jag tänker i vardagsrum när jag vill ha bort dem men just precis nu finns det ingen som är i mitt huvud som jag inte vill ha där.

Åsa Hellberg sa...

Tandgnisslur; vad skönt och vad bra!