söndag 22 november 2009

Nej men

om man skulle ta och hugga tag i den här dagen kanske.

Det står hemmapyssel på agendan, och vari det ska bestå vet jag inte riktigt än. En bra början är att börja röja så får jag se var jag landar.
Natten har varit hyfsat sömnlös eftersom jag, hoppsan, fick i mig en kopp kaffe i går eftermiddag, så att det blir en lur under eftermiddagen är jag rätt säker på.
Om det sedan kan karakteriseras som hemmapyssel vet i sjutton, men jag antar att det bestämmer jag själv.

Nästa söndag är det dags för adventsljusstakar och vissa grannar har fuskat ser jag.
Troligtvis vet de inte att det är absolut förbjudet att ha dessa i fönstret innan lördagen före första advent.
Och vid närmare eftertanke känner de nog inte till några av mina förejulförbud.

Frågan är om jag ska skriva en lapp och sätta upp i entrén och upplysa dem om mina regler?
Det kan ju faktiskt hända att de varken har koll på när julmust, griljerad skinka eller lussebullar får intas.
Och tänk om de pyntar granen fel dag, äter Aladdin innan julafton och inte har förstått att första paketet ska delas ut på julaftons morgon?

Det känns som om jag har väldigt mycket att hålla ordning på.
Tänk om alla bara gjorde som jag sa, vad bra allt hade blivit då...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ganska många lika "förbud" som jag har inför julen. Så du förstår väl hur misslynt och frustrerad jag känner mig när julsakerna dyker upp i affärerna i oktober?
I år hängde jag upp julgardinerna för två veckor sedan men de är bara vinröda och jag tänkte göra första advent lite mindre stressigt för jag vill tvätta fönster och hänga gardiner också till dess - absolut inte veckan efter i alla fall :)
Jag tycker du ska sätta upp lapparna jag ;) - oj vad folk skulle ändra sig om de bara visste :D hoho hihi
Sanna

Anna sa...

Är vi släkt, eller. Har också alla de där julreglerna... ;)

Åsa Hellberg sa...

Hörrni, vi kanske skulle skriva ett gemensamt julmanifest? :)

Kia sa...

Vi gick förbi ett lägenhetsfönster igår där det stod en gran i all sin prakt. Nog för att jag har tjuvstartat med lite glögg och pepparkakor men nån gran har jag inte tagit in och tänker inte göra än på ett tag.

Unknown sa...

Jag har adventspyntat lite precis nu. Vi har väldigt full vecka, så för all enkelhets skull.

Åsa Hellberg sa...

Jaha, då har vi helt plötsligt avslöjat två fuskare; Kia och Liz.
Pynt och glögg innan första advent...hur tänkte ni?

Kia sa...

Jag var sugen, helt enkelt

Unknown sa...

... och nu drack jag en mugg med chili och choklad glögg. Men å andra sidan, min hobby är ju att provocera.

Åsa Hellberg sa...

Sugen är okej:)
Provocera..."tant tvärtemot" menar du Liz?

helene sa...

Åsa!
Det vore så otroligt roligt om du satte upp en lapp och förklarade för alla dina grannar hur det ska gå till!!
Snälla gör det!!!!
Önskar att ngn kunde göra det i min port så att man fick sig ett dagligt skratt!!
Kanske själv ska börja hålla koll på mina grannar för att se om det är ngn som börjar fuska. Och ser jag ngt så sätter jag direkt upp förejulförbud!!!

Åsa Hellberg sa...

Gör det Helen:)!