tisdag 14 maj 2013

Om man som jag är från Bohuslän och Fjällbacka,

så är man nästan norsk. Man åker skidor i norska fjällen, åker på skolresa till Oslo och åker mot Svinesund för gränshandeln. I hamnen i Fjällbacka ligger de norskflaggade segelbåtarna på rad och det är alltid de som är störst och finast

Man ser på norsk teve och de radiokanaler som man lättast får in på vägen mellan Tanumshede och Fjällbacka är de från Norge.
Naturligtvis förstår man som bohusläning språket, och en gång i tiden var jag till och med - om än mycket kort - förlovad med en man som kom från den allra vackraste delen av landet; Isfjorden i Romsdal. Visst tyckte jag om mannen ifråga, men landskapet ...

Isfjorden. Bild lånad från Isfjorden.com


Aldrig någonsin har jag trott, eller vågat tro, att mina böcker skulle komma ut i Norge. Men idag blev det äntligen klart:

Gyldendal - detta fantastiska förlag - kommer inte bara att ge ut Sonjas sista vilja, utan också En liten värld.
Ansvarig förläggare har skrivit ett omdöme om varje bok och det är faktiskt så att man svimmar:


"Hellberg minner meg om flere av de beste britiske forfatterne av
romantiske komedier, for eksempel Sophie Kinsella og Veronica Henry."


Hoppas att de skriver in i kontraktet att det inte blir några böcker på norska om jag inte samtidigt åtar mig att åka på en stor signeringsturné!

11 kommentarer:

Ebba Range sa...

Tjoho - lyckliga norrmän, nu kommer Sonja att berika deras liv också! Bravo Åsa!

Åsa Hellberg sa...

Tack, det är fantastisk roligt!

Spader Madame sa...

Man må gratulere alla inblandade!

Anonym sa...

Stort grattis! Välförtjänat och grattis till norrmännen!

Agneta sa...

Vad roligt! Och underbara vackra Norge!
Jag är stolt fjärdedels norsk :)

Åsa Hellberg sa...

Haha, härligt!

Madlar sa...

Vad roligt. Kan du inte påpeka att böckerna borde ges ut i länderna runt medelhavet eller varför inte på andra sidan Atlanten? Finns många trevliga länder att turnera i :)

Åsa Hellberg sa...

Italien och Frankrike är ju Medelhavet!

Andra intryck sa...

Åh vad roligt! Bra val Norge! Grattis!!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, jag är så oerhört glad!

Simona sa...

Bra där Hellberg! Låt oss fira på Starbucks! Det var helt helt nyöppnat, fortfarande byggarbetsplats runt men superflådigt inuti - ett hotell och nån sorts Skycity. Dit åker vi! Puss från mig!