tisdag 1 juni 2010

Jag fick oerhört mycket däng

av en chef på mitt förra jobb för att jag inte kunde skriva.

Det var första gången jag skulle skriva en text av det slaget och efter första utkastet fick jag höra precis hur dåligt det var.
Jag kan ärligt säga att det inte var med några glada steg jag gick tillbaka till mitt skrivbord för att skriva om.... och skriva om... och skriva om till hon sa "det är lika bra att jag gör det här själv".

Kommunikation är så oerhört viktigt; i just det här fallet skulle hon med mycket enkla medel kunnat få mig att förstå vad hon menade, utan att dissa min skrivförmåga.
Jag trodde resten av tiden på det företaget att jag inte förmådde skriva, och det var en smärre katastrof eftersom jag jobbade med marknadsföring.
Det självförtroendet smittade snabbt av sig på mina andra arbetsuppgifter och till sist gjorde jag verkligen ett dåligt jobb.

Jag tror att jag ska fokusera en del av min verksamhet som coach på mellanchefer och kommunikation.
Hur vi får medarbetare att höja sin förmåga istället för att sänka den?

Själv gick jag vidare i livet och skrev en bok, så något gott kom väl ändå ur den där historien...

3 kommentarer:

Mia S sa...

Ja det tycker jag var en bra sak att jobba för.
Det finns alldeles för många chefer (i synnerhet dåliga mellanchefer) med narsissistisk störning..med det stora jaget först !

Jag tror att det är många som går omkring och känner sig som en bluff på jobbet (varje dag) på väg att bli avslöjad när som helst pga dålig självkänsla, dålig uppskattning och dåligt ledarskap.

:)
Kramen.

Anneli Stålberg sa...

Du ser, "sanningen" är sällan sann :)
Nu vet ju alla som läst din bok att du verkligen kan skriva.

Kram!

Åsa Hellberg sa...

Marie. Jag är bättre på kommunikation än ledarskap... å andra sidan sitter de där osedvanligt tätt ihop:)

Anneli; ja, det blev ju bra:)