onsdag 16 juni 2010

Det finns de som sägar

att de "inte tycker om sig själva" och det är inget konstaterande som jag släpper utan dissikering.
Jag tror nämligen inte att det är sant.

Möjligvis begår vi handlingar som vi inte gillar, tänker tankar som är tjatiga som tusan, önskar att delar av vår kropp vore annorlunda eller att vi hade ett annat jobb.
Det har dock ingenting med självet att göra.
Det har med handlingar, tankar, utseende och arbete att göra.

I min värld går det inte att inte tycka om sig själv.

Att säga att man inte tycker om på vilket sätt man handlar är en helt annan femma; det tyder på en insikt om att man utför en handling, och att den kan vara bra eller dålig.
De flesta förstår att det går att handla annorlunda.

Bromsklossen är oftast våra känslor.
Känslor förändras också över tid och har ingenting med självet att göra och även om vi inte agerar medvetet aktivt för att förändra det vi känner så kommer vi till sist alltid att göra det ändå.
Jag är livrädd för ormar kan vi bara säga till den dagen vi står och klappar en, och vad är vi då?
En helt annan människa?
Vi kan ha identifierat oss med våra rädslor ett helt liv, och vad händer då med identiteten den dagen vi inser att det "bara" var en känsla?

Slarvigt säger vi om andra och oss själva att "sådan är jag, sådan är han", som om det vore en sanning att en människa är på ett visst sätt, när det i själva verket har handlat om att någon bara har utfört en handling (inte bäddat, missbrukat, snokat, klätt sig snyggt, spenderat pengar, kramats...)

Om du säger "jag tycker inte om mig själv", så bena ut vad det betyder i form av känslor och handlingar.

Dig går det nämligen inte att tycka illa om.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Typ-han är inte en skitstövel, han har bara betett sig som en sån

Camilla Arvidsson sa...

det där var så ädra klokt ... ibland är DU fenomenal på att hitta orden så att det liksom bara klickar till i ens hjärna...

Fick mig ännu ett steg på vägen

Åsa Hellberg sa...

Man kan inte bete sig som något som inte finns:). Ja, enligt min tes finns det inga skitstövlar men heller inga änglar, bara dåliga eller bra beteenden...

Åsa Hellberg sa...

Kombayaya; vad bra:)

HOUSE of ADELA sa...

Helt sant Åsa...bra eller dåliga beteenden. Bara man gör något åt det dåliga beteendet så är man en bra bit på väg;)

kram till dig
Adela

Anonym sa...

tänkvärda ord. Fast jag kan lugnt säga att jag både avskytt och hatat mig själv, innerligt. Fram till för 7 år sedan. Kan hänga ihop med en trasig barndom, som jag vände i hat mot mig själv. Så kan inte riktigt hålla med.. svårt att känna kärlek alls, när man inte upplevt det.

Men nu idag, så nej, jag älskar mig och tycker om mig. Bara inte allt jag gör. :-) Så idag är texten mkt användbar!

Kram. /Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Adela; precis.

Lizzie; hade du fått hjälp att bena i det hatet då så hade du insett att hat är känsla inte ett varande.
Jag är glad att du känner kärlek nu istället, det är varmare:)

Anonym sa...

nej, jag VAR aldrig värd att hata. Och aldrig värdelös, som jag kände mig. Inte ens ond. Bara mänsklig och trasig. Ja, det är skönare att älska(även om det inte är en dans på rosor alla dar), en mkt varmare känsla! :-)

Spännande tankar.. tror du öppnade upp ett nytt litet spår/fönster. Hm.. Tack!


/Lizzie