torsdag 18 oktober 2012

Jag som tycker att det är vansinnigt roligt att få

frågor om mitt skrivande får sällan det, alltså får jag hitta på egna eftersom ni inte hjälper till.

1. Människor har många fler problem än de du beskriver i dina två senaste böcker. Varför låter du dina karaktärer vara så besvärsfria?

Svar: Väldigt många andra skriver fullkomligt strålande om elände, jag får helt enkelt hänvisa till de böckerna om det är sådant man är ute efter. Eller rekommendera min första bok, Casanovas Kvinna. Det är inte direkt en muntergök.

2. Varför karaktärer som är 50 plus?

Svar: Varför inte? Min tro är att den värsta ängsligheten har gått över då. Jag vill skriva om tjejer som gillar sina kroppar, har makten över sig själva och som gillar schyssta män. Alltså kommer mina karaktärer i flera kroppsformer, har en egen ekonomi och träffar bara killar som är empatiska, hyggliga, känsliga ... och bredaxlade.

3. Vem av de manliga karaktärerna i Sonjas sista vilja skulle du falla för.

Svar: Michael, men han skulle inte bevärdiga mig med en blick.

4. Hur viktigt är det att läsarna tycker om dina karaktärer?

Svar: Jag önskar att alla älskar dem lika mycket som jag gör, att vi kan bilda en Sonjaklubb och ha ett eget stärkande kvinnoforum där det inte är tal om att klanka på sig själv utan bara tvärtom. Vi ska ha färgglada turbaner, rymliga hellånga klänningar, maffiga halsband och så ska vi äta praliner från RC-chocolat i Sigtuna medan vi pratar om hur fina vi är.

5. Blir det några fler böcker om Sonja?

Svar: Vet inte ... och då var det ju dumt att jag själv frågade, men just den frågan får jag faktiskt rätt ofta. Just nu skriver jag på något annat men med samma centrala ingredienser; se fråga två.

6. Slutar alltid dina böcker lyckligt.

Svar: Ja.






7 kommentarer:

Agneta sa...

Åh, jag har några frågor!
När du redigerar, får du skriva om mycket då? Och många gånger? Eller är texten ganska bra redan från början?

Märta sa...

Bra frågor. Och bra svar! Anmäler mig på studs när Sonjaklubben startar upp! :D

Kati sa...

Bra frågor! Det gav mig en egen: Har du någon gång skrivit in dig själv som en karaktär i någon av sonja-böckerna? (då menar jag mest personlighetsmässigt, baserat en karaktär på dig själv)

Åsa Hellberg sa...

Åh, jag sparar era frågor till i morgon!

Andra intryck sa...

Kanske har du svarat på denna fråga tidigare, men jag ställer den ändå: hur förbereder du dig inför en ny bok? Skriver du synopsis, har du några formuleringar och dialoger klara eller börjar du bara skriva utifrån en idé?

Anneli Stålberg sa...

Sonjaklubben är en toppenidé, jag är definitivt med! :)
Min fråga är hur det gick till när du blev antagen av dina förlag?

Mia Skrifver sa...

Vilken bra idé att ställa frågorna själv! Eftersom jag själv ägnat mycket tid åt att fundera på den dramatiska frågan, så undrar jag hur du tänker kring sånt som struktur, skriver du från början till slut eller betar du av delar i taget?