torsdag 4 oktober 2012

Två kanelbullar var och jädrar

vad snabbt de försvann, och vad goda de var. Rosa och vitt socker.

I vår familj så u--ar vi oss inte saker, vi är inte människor som lever ett stenhårt kontrollerat liv där bullätande på något sätt ska beteckna en form av synd som vi vanligtvis inte ägnar oss åt.

Ät och var glad.
Ät inte och var glad.
Gör vad du vill men skippa det där ordet.
Det är inte märkvärdigt, konstigt, skämmigt, förnedrande, speciellt, exceptionellt eller fult att äta en bulle, köpa en väska eller hu, ta en portion mat till.

"Man måste ju ---- sig lite ibland."
Läser jag det en gång till är det risk för att bullarna kommer upp.



9 kommentarer:

Kati sa...

HÅLLER MED!!! hatar också det ordet! :)

Åsa Hellberg sa...

TACK!!

Anonym sa...

Tack för boken jag fick på lådan idag! Och hela adressen hade du fått till också! :-) Precis i rättan tid så jag kan ha den med på flyget imorgon. Den ---- jag mig så gärna... ;-)
Kram

Singelmamman sa...

Nä unnar mig gör jag inte. Jag tar den bulle, glaset vin, skivan ost eller vad det är när jag vill. För att jag är värd det då. Mina barn vet nog inte vad ordet unna sig är, jag ska fråga tonårsdottern strax när hon kommer hem.

Åsa Hellberg sa...

Bra, hoppas inte!

Spader Madame sa...

Tror inte att det är något som jag använder, men det är heller inte något som jag reagerar på att någon använder heller. Känns ganska lugnt för min del, alltså. Rent generellt tänker jag att unna används om någon annan. Att unna någon annan lycka, pengar eller snyggt hår. Men för de som har svårt att låta sig själva njuta kan det nog vara ett adekvat uttryck. Annars tycker jag nog att de som uttrycker sig så egentligen "unnar" sig både det ena och det andra och skäms. Vilket i sådana fall är tråkigt för dem.

Singelmamman sa...

Hahaha! Tyvärr så visste hon allt för väl vad det betydde. Och sen sa hon att jag aldrig använder det ordet, när det gäller saker till henne eller hennes bror men att jag nog använde det ordet till mig själv! Pah! Så fel jag känner mig själv. :-)
Men skäms för att jag "unnar" mig gör jag verkligen inte.

Madlar sa...

Äää, jag är för gammal för att hitta på regler, ursäkter eller förklaringar till de val jag gör som jag mår bra av. Tänk om jag dör imorgon o missunnat mig det jag egentligen ville äta, dricka eller göra. Det skulle vara både onödigt och tragiskt.

Åsa Hellberg sa...

Håller med!