torsdag 11 februari 2010

Coach vs programledare

När nu förkvälls Elisabeth Höglund tar time-out tänker jag att de borde plocka in en coach istället.
Är det något vi kan så är det att ställa frågor och lyssna på svaret.

Själv har jag inte riktigt tid (det är roligare att säga än att jag inte har blivit tillfrågad), men om någon vill ha tips på hur man följer upp frågor så att det blir ett spännande samtal, istället för byte av ämne efter den först ställda frågan, kan man ringa mig.

Jag tror att det är just det som gör Skavlan så bra. Trots manus verkar han lämna det och gå vidare på den tråden som är uppe, hur oväsentlig den än verkar från början.
Det blir oftast bra och lite oväntat när en programledare törs utgå från det som intervjupersonen säger istället för de frågor som finns på pappret.

Blev det rörigt?
Jag vet precis vad jag menar:)

6 kommentarer:

Anonym sa...

nog inte bara progamledare på tv som kör enligt "manus". Även läkare, och en hel del andra professionella verkar göra samma sak. Och därför missa vad personen egentligen säger, och missa målet helt. Antar att tidsbrist och stress påverka mkt, och får människor att hetsa på, istället för att verkligen lyssna och vara flexibla. Jobbar på att vara det själv, verkar som om livet blir mkt mer intressant då, än när jag lever efter mina "manus"! :-) Gillar också Skavlan btw! Kram! /Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Kram till dig också Lizzie.

Anonym sa...

Jag tycker du har en bra inställning - du vet vad du menar!
Det är det som är väsentligast om man inte är ute efter att/ska lära andra.
Förstår någon inte - och vill förstå - får den väl fråga :)
Sanna

Åsa Hellberg sa...

haha, tack Sanna:)

kram Åsa

Anonym sa...

Nej inte så värst, jag gillar också Skavlan. Men jag minns en gång som jag tyckte att han inte riktigt hämtade hem det. Han frågade Henke Larsson om hans bror som dött. Då upplevde jag att han hade samtalet klart för sej inne i huvudet, vad hans frågor skulle göra med Henke och det blev något helt annat. Dålig smak i munnen fick jag den gången.

Mattias sa...

Skavlan är väl okej. Deltagarna brukar nog inte känna sig så värst obekväma. Annat var det när Meg Ryan gästade Parkinson. Kolla på youtube om du har missat det!